Rozhovory, recenzie a komentáre pre Slovenské národné noviny II.

Ako som avizoval už počas marca 2020, tento rok robím v rámci svojho osvetového kulturologického poslania rozhovory pre Slovenské národné noviny s významnými osobnosťami slovenskej kultúry. Za uplynulé mesiace ich bolo niekoľko, tak ich zopár pripomeniem a ak by vám niečo ušlo je tu aj online archív Slovenských národných novín. Začnem od konca.

V najnovších Slovenských národných novinách (č. 31) nájdete hneď tri moje články. Jeden o talentovanej rodine Staviarskych (preslávil ju film Loli paradička a stránka Glupe reči), ďalej recenziu na populárne dielo Aldousa Huxleyho Prekrásny nový svet a napokon rozhovor s talentovanou fotografkou a všestrannou košickou umelkyňou Martinou Pešákovou, ktorá je na internete známa ako Martina Inspire. Prešla zaujímavou cestou od milovníčky žánru gothic až ku kresťanstvu. Čo ju motivuje k tvorbe a čo chce svojou tvorbou zdeliť nájdete v najnovšom čísle SNN…

Opakovanie je matka múdrosti a tak vám pripomeniem niekoľko starších zaujímavých článkov (ktoré ste mohli prehliadnuť a niektoré sú už k dispozícii aj online).

Nasledoval rozhovor pravoslávnym teológom Jánom Husárom (SNN 27, vyšlo aj online), s hudobníčkou, poetkou a prozaičkou Lidkou Žákovou (SNN 25), speváčkou a hudobníčkou Kristínou Prekopovou (SNN 22), výtvarníčkou Alexandrou Geschwandtnerovou (SNN 18). Ešte predtým vyšli už spomínané rozhovory s mladou folkloristkou a estetičkou Michaelou Bálintovou (SNN 13) a profesorom lingvokulturológie Jozefom Sipkom (SNN 11, vyšlo aj online), s Gabrielou Turisovou z Ruského centra Prešov (SNN ), s profesorom Rudolfom Dupkalom o slovenskej filozofii a Štúrovcoch (SNN 34 ) a taktiež s fotomodelkou Ivanou Matuškovou (SNN 49) či herečkou Renátou Ryníkovou (SNN 38) a hudobnými manželmi Žilíkovcami (SNN 51-52). Popri rozhovoroch nechýbali ani krátke komentáre a recenzie: Štúrovci a Hegel (recenzia na knihu Rudolfa Dupkalu) (SNN 27), mikrorecenzia na slovenské vydanie diela Alojza Medňanského (SNN 26), spomínaná recenzia na dielo Aldousa Huxleyho Prekrásny nový svet (SNN 31) či recenzia na knihu Slovenské provokácie od Dalimíra Hajka (Pribudla publikácia od Dalimíra Hajka o slovenských národných buditeľoch, SNN 19). Ďalšie recenzie pripravujem.

Spomenul som si aj na významného národného buditeľa z obce, kde som vyrastal, Ondreja Cabana (Ondrej Caban sa pričinil o mravné i materiálne pozdvihnutie slovenského ľudu, SNN 19) a taktiež som napísal krátky nekrológ významnému slovenskému modernistickému architektovi Vladimírovi Dedečkovi (Stavbami menil vzhľad Slovenska, SNN 20).Krátkou divadelnou mikrorecenziou som ocenil aktivitu Slovenského národného divadla počas korona-izolácie (Štúr, Dostojevskij a Švantner na vlnách internetu… Divadlo ponúklo inscenácie online, SNN 17) a reagoval som komentárom aj na dôsledky samotnej pandémie (Pandémia a choroba systému, SNN 23).

Zopakujem to znova. Som rád, že som dostal príležitosť písať v tak významnom slovenskom periodiku, ktoré založil 1. augusta 1845, sám Ľudovít Štúr. Nakoľko sa hlásim k ideovým nasledovníkom generácií štúrovcov a davistov, je to pre mňa veľká česť. Zároveň si plním svoje kulturologické poslanie v osvetovej činnosti a propagácii talentovaných ľudí. Snáď to bude mať zmysel. Prajem vám príjemné čítanie.

PhDr. Lukáš Perný

Matica slovenská a mládež z celého Slovenska opäť na Devíne, študentov neodradil ani dážď

25.04.2024

„Ak pomyselnému slovenskému domu dali bernolákovci kamenné základy, generácia Všeslávie stĺpy a idey, tak štúrovci dokončili celú stavbu, zastrešili ju a vytvorili moderné Slovensko, v ktorom žijeme dodnes. Čerpáme a žijeme zo štúrovských snov a plánov… Predstavte si, čo všetko museli štúrovci zorganizovať, zmenežovať… a toto dokázali v dobe bez [...]

Slovenské pohľady majú vlastnú stránku

17.04.2024

Stránka Slovenských pohľadov, ktorá bola nedávno vytvorená za účelom popularizácie tohto, mimochodom, najstaršieho slovenského kultúrneho periodika, je od včerajšku vyplnená novým a zaujímavým obsahom od popredných slovenských spisovateľov z kruhu Spolku slovenských spisovateľov či vedeckého piliera Matice slovenskej. Od nového roka 2024 redakcia Slovenských pohľadov [...]

Film, ktorý nemá vo svete obdobu a jeho vizionárske posolstvo (60 rokov od premiéry filmu Limonádový Joe ako bravúrnej kritiky marketingu)

12.04.2024

Išlo o vôbec prvý československý film, ktorý sa uchádzal o nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film, v kinách si ho pozrelo 4 556 352, bol ocenený Striebornou mušľou na XII. MFF v San Sebastiane a získal cenu Sfinga za rolu zloducha Horáca na festivale v Paname. V roku 1964 vznikla v Československu satirická westernová paródia z pera Oldřicha Lipského a [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45