Tento krát blog o niečom úplne inom. Žiadna politika. Návrat do detstva, do čias železničného modelárstva…
Video Ján Bošanský, OTV, Staničný hostinec Šurany u Jozefa Löbba
S budovaním koľajiska som začal v rokoch 2001 – 2002 v mierke N ako jedenásť ročný. Začal som neobvykle – staničnou budovou Komjatice. Od malička som mal sen – modelové koľajisko a tak som si ho splnil…Postupom času som sa dopracoval ku koľajisku celej stanice v mierke N 1:160. Pôvodnú myšlienku, urobiť obrovské koľajisko s pohoriami, som ale zavrhol. Model železničnej stanice Komjatice bol dokončeny v roku 2008 asi na 90%.
Model pozostáva z päťkoľajnú železničnej stanicu Komjatice, spriaznených železničných budov architektúry Rakúsko-Uhorskej monarchie, teda 19. storočia. Model v mierke N 1:160 (1 meter sa rovná asi 6 milimetrom), ťažko určiť do ktorej historickej epochy (podľa modelárskeho značenia) tento model spadá, ale pravdepodobne epocha IV. (do 1970-1989, dnes už neexistujúce budovy, fungujúce za socializmu, zbúrané po roku 1989) s prvkami súčasnosti epocha V. (reklama na cigarety, súkromná stavebná firma, vyrastené stromy, zarastená záhrada, moderné autá), ale aj vozňami s epochy III. (vozne nemeckých DR). Vo videu som neuviedol, že v stanici zastavil vlak s DR V 180 (VEB Lokomotivbau „Karl Marx“, to som si nemohol odpustiť), vyrobený nemeckým národným podnikom na výrobu železničných modelov (Piko modelbahn, Pionier Konstruktion), osobnými vagónikmi DR III. triedy, cisterna, uholný vozeň, pokus o model lokomotívy ČSD/ŽSR/ZSSK 754 „Okuliarnik“. Model pôvodne obsahoval aj parnú lokomotívu Nemeckej výroby DB-Baureihe 65/BR 65 s poschodovou súpravou ČSD (predal som ju neskôr zberateľovi), zelenú verziu V 180 (118 059) a niekoľko vozňov. Model obsahuje figúrky (historicky nešpecifikované) neznámeho výrobcu, modely autíčok Trabanta, dodávky, nákladného vozidla Tatra a rôzne maličké drobnosti, ktoré si musí všimnúť iba pozorný divák. V perspektíve budúcnosti je v pláne rekonštrukcia a doplnenie tohto modelu.
Od 11. augusta je verejne prístupný vlastnoručne vyrobený model železničnej stanice Komjatice v priestoroch Staničného hostinca v Šuranoch pri príležitosti 140. výročie železničnej trate Šurany – Ivánka pri Nitre (1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivánka pri Nitre spoločnosťou Steg).
História
Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884. Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1.11.1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivánka pri Nitre a 19.11.1876 úsek Ivánka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16.9.1881. Viac informácií tu.
V detstve som sa intenzívne venoval železniciami. Môžete si pozrieť nasledujúce stránky: o železničnej trati Nové Zámky – Prievidza si môžete prečítať na stránke www.tnz-pr.szm.sk, o šurianskej cukrovarskej železnici na www.surail.szm.sk. Viac na www.railman.szm.sk, časť http://www.railman.szm.com/mymodel.htm na http://www.railman.szm.com/Railmodell_site(1).htm
Na sociálnej sieti bola vytvorená aj propagačná udalosť, takže ste všetci vítaní.
Celá debata | RSS tejto debaty