Literárny a filozofický svet Dalimíra Hajka, séria recenzií na nové knihy významného spisovateľa

NOVÉ ČLÁNKY VO VÝZNAMNÝCH PERIODIKÁCH ☑️Slovenské národné noviny, roč. 35, 19/2020: recenzia na knihu Dalimir Hajko: Slovenské provokácie a osvetový článok o slovenskom národnom buditeľovi, Ondrejovi Cabanovi ☑️ Literárny týždenník 17 – 18/2020: Slovenskí spisovatelia optikou filozofie existencializmu: Analytická kniha DALIMÍRA HAJKA o slovenskej literatúre ☑️ Komplexná recenzia pre DAV DVA: Literárny a filozofický svet Dalimíra Hajka 🔜 Krátka recenzia na Slovenské provokácie pre Slovenské pohľady (odoslané)

Profesorovi Dalimírovi Hajkovi som pred mesiacmi sľúbil, že si prečítam jeho najnovšie knihy a určite o nich niečo napíšem. Tento sľub som splnil a napísal som niekoľko recenzií pre významné slovenské periodiká: Literárny týždenník, Slovenské národné noviny, Slovenské pohľady, a napokon DAV DVA. Mimochodom, Literárny týždenník a SNN sú asi to najlepšie čo na Slovensku máme, takže rozhodne odporúčam!

Slovenský filozof, kulturológ a literárny kritik, Prof. PhDr. Dalimír Hajko, DrSc. (* 5. júla 1944, Mýtna), je mimoriadne inšpiratívny autor. Za svoj život vydal viac ako dve desiatky kníh o filozofoch, spisovateľoch, umelcoch, ale tiež o filozofických smeroch (existencializmus, marxizmus) a náboženstvách (kresťanstvo, ale aj východné náboženstvá). Tento rodák z Mýtnej patrí snáď k najproduktívnejším slovenským spisovateľom a to so skutočne širokým záberom. Dokazuje to nielen počet vydaných kníh, ale aj pravidelná publikačná činnosť pre Slovenské pohľady, Filozofiu, Literárny týždenník a ďalšie periodiká. Nedávno získal cenu Egona Erwina Kischa, ale taktiež cenu Slovenských pohľadov, prémiu v rámci Ceny Alexandra Matušku, prémiu Spolku slovenských spisovateľov a prémiu v rámci Ceny Literárneho fondu. Pripravil som štyri recenzie na nové knihy Dalimíra Hajka. Verím, že vás budú inšpirovať…

Rozšírenú časť štyroch recenzií na štyri knihy si môžete prečítať na DAV DVA, ďalšie recenzie upravené pre rozsah printu vo významných periodikách Slovenské národné noviny, Literárny týždenník a napokon posledný článok bol zaslaný aj do Slovenských pohľadov.

Recenzované knihy:

Dalimír Hajko. Slovenské provokácie. Bratislava: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2018, ISBN: 978-80-8194-093-4

Dalimír Hajko. Literatúra ako existenciálna komunikácia. Martin: Vydavateľstvo Matice slovenskej, 2019, ISBN: 978-80-8128-239-3

Dalimír Hajko. Básnický svet Jána Šimonoviča. Martin: Vydavateľstvo Matice slovenskej, 2019, ISBN: 978-80-8128-239-3

Dalimír Hajko. Literatúra faktu Jozefa Leikerta. Bratislava: VEDA, 2018, ISBN 978-80-2241-674-0

Prof. PhDr. Dalimír Hajko, DrSc. patrí k tým osobnostiam, ktoré do môjho života významným spôsobom zasiahli až do takej miery, že formovali moje spoločenské poslanie. Možno by som sa nikdy nevenoval filozofii a možno by som nikdy nenapísal ani jediný článok, keby nebolo jedinej prednášky profesora Hajka, kde ma vtedy (ako študenta kulturológie) zaujala práve osobnosť Jeana-Jacquesa Rousseaua, o ktorom som o niekoľko rokov písal rigoróznu prácu. Možno práve tento moment bol onou križovatkou, z ktorej som sa dostal k štúdiu filozofie, písaniu esejí, štúdií, článkov, kritík a kníh. Za to vďačím aj profesorovi Hajkovi, ktorý uvádzal aj moju knihu o Ladislavovi Novomeskom a dodnes so mnou konzultoval najnovšiu knihu o utópiách. Jeho cenné rady do významnej miery formovali aj moje myšlienky. Som rád, že som sa tak stal taktiež malou súčasťou Hajkovho sveta literárneho a filozofického sveta, ktorý je tak pestrý a inšpiratívny.

PhDr. Lukáš Perný

Zachráni post-koronovú civilizáciu koncepcia basic income? [rozhovor s filozofom Marekom Hrubcom]

12.01.2021

Koncom minulého roka sa mi podarilo spracovať mimoriadne zaujímavý rozhovor so sociálnym vedcom s doc. PhDr. Marek Hrubec, PhD. Publikujem ho aj na svojom blogu, pre čitateľov Pravdy. S autorom sa poznám aj osobne a mimoriadne si ho vážim. Príjemné čítanie. 1, Pozdravujem Vás Marek. V prvom rade sa Vám chcem poďakovať za možnosť rozhovoru nakoľko Vás považujem za [...]

Ohlasy a rozhovory ku knihe Utopisti, vizionári sveta budúcnosti

07.11.2020

Vydanie knihy má zmysel iba vtedy, ak sa kniha číta… Kniha Utopisti, vizionári sveta budúcnosti (Dejiny utópií a utopizmu) vyšla v auguste 2020. Za tri mesiace vyšlo viac než 13 relevantných recenzií, ktoré boli publikované v rôznych periodikách, ale aj na stránkach kníhkupectiev. Kniha bola prezentovaná v Bratislave (Dom Matice slovenskej) a taktiež v Martine [...]

99 citátov Jeana-Jacquesa Rousseaua o demokracii, živote, šťastí, slobode a Bohu

07.10.2020

Mojou filozofiou o zmysle samotnej filozofie je dôraz na to, aby sa filozofia priblížila k životu a spoločnosti. Nemala by byť uzavretá do seba a izolovať sa do akéhosi intelektuálneho či akademického geta. Tak ako vlaky jazdia pre cestujúcich, tak ako nemocnice slúžia pacientom, aj filozofi by mali slúžiť spoločnosti. Otázkou je, ako priblížiť filozofiu k ľuďom? [...]

Robert Fico

Fico: Vláde nebudeme robiť zle, pokiaľ ide o pandémiu, problémom je však nákup testov trnavskou firmou

23.01.2021 14:00