REDAKCIA DAV DVA sprostredkovala svojim čitateľom doteraz dva koncertné zážitky: Aleš Nosek koncertoval v Bratislave, zaznela aj avantgardná verzia českej hymny, priamy prenos TV DAV si pozrelo vyše 1000 ľudí a Od Bacha až po organový impresionizmus. Varhaník Jean-Christophe Geiser z top 100 osobností Švajčiarska, zahral pre Slovákov v Bratislave.
záznam zo živého vstupu, ktorý sa uskutočnil 4. septembra v Dóme sv. Martina v rámci KATEDRÁLNEHO ORGANOVÉHO FESTIVALU v Bratislave.
Do tretice pripájameSúčasťou repertoáru boli:
- Felix Mendelssohn-Bartholdy (Jauchzet dem Herrn, Verlieh uns Frieden gnädiglich, Wirf dein Anliegen auf den Herrn),
- Edvard Grieg (Ave Maria stella),
- Wolfgang Amadeus Mozart (Ein Orgel Stück für eine Uhr in f-moll, KV 608),
- Johannes Brahms (Ave Mária), Anton Bruckner (Locus iste),
- Charles Gounod (Ave Maria),
- Alexandre Pierre Boëly (12 Pièces por orgue, op. 18),
- Sergej Rachmaninov (Ave Maria),
- Josef Gabriel Rheinberger (Salve Regin, Orgelsonate Nr. 4, Abendlied).
Divákom/poslucháčom svoje umenie predstavili Norbert Brandauer (conductor) z Rakúska, zbor TIRNAVIA založený roku 1988 Gabrielom Kalapošom v Trnave (počas svojho pôsobenia spolupracovali s takými osobnosťami ako L. Svárovský, Oskar Rózsa, A. Popovíč, B. Kostka, M. Lejava, R. Štúr, P. Tužinský, a spolupracovali so Slovenskou filharmóniou, Žilinským orchestrom, Trnavským orchestrom či Orchestrom opery SND), vedený v súčasnosti Michalom Stahlom, COR-OS-ANIMA, Lucia Byráková a na organ zahral hudobník Klaus Kuchling z Viedne.
Živý vstup na TV DAV pozeralo 2900 ľudí.
Charakteristika skladieb
Koncert Romantic Voices and Pipes otvorilo radostné a hymnické dielo Felixa Mendelssohna-Bartholdyho – Jauchzet dem Herrn, v ktorom skladateľ obnovuje protestantskú kantátovú tradíciu Bacha, no zároveň jej dodáva romantickú melodickosť a zvukovosť. Pokojnejšiu, hlboko lyrickú atmosféru prinieslo Ave Maris stella Edvarda Griega. Vychádzajúc z gregoriánskeho chorálu, skladateľ ju pretvára do intímneho, harmonicky farebného romantického obrazu so severským podtónom. Nasledovalo monumentálne Orgelstück für eine Uhr v f mol, KV 608, Allegro od W. A. Mozarta. Pôvodne určené pre mechanickú „flötenuhr“, no v organovej podobe pôsobí symfonicky a kontrapunkticky veľkolepo, čo dokazuje Mozartovu majstrovskú prácu s formou a kontrastom. Romantickú zbožnosť vnieslo Ave Maria op. 12 Johannesa Brahmsa – rané dielo skladateľa, kde sa už ukazuje jeho schopnosť vytvárať hlboký, harmonicky bohatý sakrálny prejav. V kontraste zaznelo Andante z Mozartovho KV 608, ktoré prinieslo lyrickú kantilénu medzi dvomi dramatickými úsekmi, s nádychom citu a melanchólie. Ďalšiu duchovnú reflexiu priniesol Mendelssohn v dielach Verleih uns Frieden gnädiglich a Wirf dein Anliegen auf den Herrn. Obidve spájajú luteránsku tradíciu s romantickou harmóniou a predstavujú obnovu duchovnej hudby v 19. storočí. Mozartovo Tempo primo z KV 608 vrátilo poslucháčov k dramatickej energii a ukončilo cyklus organového diela v monumentálnom oblúku. Zásadným meditatívnym bodom programu bolo moteto Locus iste Antona Brucknera – jednoduché, no nesmierne silné duchovné dielo, ktoré ukazuje jeho schopnosť spojiť pokoru s monumentálnym romantickým zvukom. Romantická mariánska úcta zaznela aj v Ave Maria Charlesa Gounoda, ktoré vzniklo ako spevná melódia nad Bachovým prelúdiom C dur. Toto dielo sa stalo symbolom univerzálnej mariánskej modlitby v hudbe. Z organovej literatúry zaznelo dielo Alexandra Pierra Boëlyho zo zbierky 12 Pièces pour orgue, op. 18, v ktorom skladateľ spája prísny kontrapunkt s ranoromantickou harmóniou. Jeho význam je predovšetkým v tom, že vo Francúzsku opäť pripomenul Bachov odkaz a pripravil cestu Franckovi. Slovanský rozmer programu reprezentovalo Ave Maria Sergeja Rachmaninova z jeho Vesperae, ktoré spája pravoslávnu liturgickú tradíciu s bohatou romantickou harmóniou a patrí k najhlbším duchovným kompozíciám 20. storočia. Záver koncertu patril dielam Josefa Gabriela Rheinbergera – Salve Regina, op. 107 a Abendlied z Orgelsonaty č. 4 v a mol, op. 98. Rheinberger tu ponúka mariánsku spevnosť i jednoduchú večernú modlitbu, ktorá patrí k jeho najznámejším skladbám. Ich význam spočíva v spojení klasickej formovej disciplíny s romantickou citovou hĺbkou.
Celá debata | RSS tejto debaty