„Niet pochýb o tom, že to bol „Deň ničoty“ ktorý ma odsúdil na pozastavenie tvorby, pretože po tomto dni to bola už iba ničota, potom už nebolo nič. Ale keďže som mal predstavu, sen, víziu dňa ničoty, umožnilo mi to pokračovať. Tento kus nebol ako ostatné, ktoré mali vždy otvorené konce a možnosť obnovy. … V sedemdesiatych rokoch som povedal, že urobím viacsmernú hudbu. S internetom atď. Nedávno som zistil, že toto je odpoveď Johna Coltranea na kritika, ktorý sa ho spýtal, ako by opísal svoju hudbu.“
Christian Vander
Môže ešte človeka v 21. storočí v hudbe niečo nadchnúť? Môže 21. storočie ponúknuť niečo inovatívne?
Pre nás, milovníkov hudby 60. a 70. rokov sa zdá byť už všetko prekonané, no ešte stále majú čo ponúknuť kapely, ktorých tvorba z týchto zlatých rokov hudobnej produkcie ešte nebola vydaná a v 21. storočí získava nový zvuk.
Hudobnú skupinu Magma som mal možnosť počuť naživo a napísal som o nej už v minulosti sériu článkov na blogu, hudba.sk a musicone.sk.
Magma v súčasnosti promuje vydanie apokalyptického epilógu s názvom Zëss. Je zmesou modlitby, hudobnej kompozície a zvláštneho kozmického rituálu. Poslucháč je vhodený do víra silných emócií, na ktorý len tak skoro nezabudne… Magma si dokáže získať srdce fanúšika rockovej hudby, spirituálnej hudby, jazzu aj metalu. A to je na nej výnimočné…
V krátkosti o Magme
Lídrom projektu Magma je bubeník a skladateľ Christian Vander. Prostredníctvom Magmy a ich zvláštneho jazyka rozpráva vesmírny apokalyptický príbeh vo vlastnom jazyku, kobaïštine. Magma vytvorila vlastný žáner zvaný zeuhl (pomenovanie žánru „zeuhl“ v preklade znamená „nebeský“, „celestial“), čo je špeciálny hudobný sub-žáner progresívneho rocku spájajúci moderný jazz-rock inšpirovaný Johnom Coltraneom, vesmírny a elektronický rock, vážnu hudbu a operu inšpirovanú Orffovým minimalizmom. Vander (rytmicky inšpirovaný Stravinským, Orffom či Bártokom) využíva polámané 5/8, 9/8, 7/8 rytmy v kombinácii so 4/4 či 2/4. Rytmy sa cyklicky opakujú, no zároveň sa strieda pravidelnosť s nepravidelnosťou. Žáner obľubujú fanúškovia progresívneho rocku, metalu, opery, hudby 60. a 70. rokov, ale aj psychedelického rocku, minimalizmu a jazzu. Prečítajte si viac v staršom blogu.
Zëss, koniec času, koniec bytia
Zëss (Zëss: Le Jour Du Néant; v Kobaïskom jazyku znamená Zëss „Majster“) je najnovším štúdiovým albumom skupiny Magma. História skladby siaha až do 70. rokov. Zëss je pôvodne nedokončené hudobné dielo francúzskeho skladateľa Christiana Vandera, ktoré zložil pre skupinu Magma už v roku 1970, premiéru malo v roku 1979. Prvá oficiálna nahrávka Zëss bola vydaná na albumoch v sérii AKT a koncerte Bobino v roku 1981. Sú prístupné online. Už vtedy bola skladba prezentovaná s konkrétnou scénografiou a kostýmami. Zëss hrala taktiež Vanderova skupina Offering. Mimoriadne autentický je živý video-záznam Zëss na DVD Epok 4. Dielo bolo oficiálne nahrané a dokončené až toho roku a to dokonca s monumentálnym hosťovaním Pražského filharmonického orchestra.
Zëss pôvodne nemal jasnú štruktúru a nikdy nebol zaznamenaný v štúdiu aj z dôvodov, ktoré uviedol autor Christian Vander. Nahrávanie diela dokumentuje krátky dokument z dielne skupiny:
Štruktúra albumu
Dielo otvára dlhý temný zbor s prevažne ženským spevom. V tom spúšťajú bicie s basgitarou jazdu akoby pripomínajúcu uháňanie lokomotívy (sám Vander pripomína, že gradujúce tranzové, ostinato bicie pripomínajú vlak).
Prichádza rečník, zoosobnený samotný lídrom projektu Christianom Vanderom. Ostinato bicie a cyklický minimalistický klavír trvá vyše 30 minút a neustále graduje.
Úvod diela je vo francúzštine, ďalšia časť je v jazyku kobaïa. Pre silu uvádzame fragment voľného prekladu zo živej verzie Epok 4:
(volný preklad)
Majster vody a krvi, s hmotnosťou jazier, riek a oceánov,
Abyss je jeho meno!Majster Furio tancujúci v krvi Blasphemous, pre koho oslavuje Sentheth.
Den Sins je jeho meno!
Majster hrôzy, ktoré sa slávia pri západe Slnka, kto vytvára mysteriózne svety v podvedomí myslí, je jeho zvláštne meno.
Majster vášne, revolúcie, majster sĺz a trápenia, LÁSKA je tvoje meno!
Majster oblakov, zakalenia mŕtvych, ktorí chcú skryt subjekty, ktoré sú vykonávané v nekonečne uzavreté pre tých, pre ktorých srdce bije prudko a vášnivo.. citlivosť je jeho meno!
Majster mágie, nesmiernej sily, temnej mágie… Gohetie, Samozrejmosť je tvoje meno!
Majster lávy, spoločnej masy ohňa, páli suché naše slzy a naše obavy, ste univerzálnej jadro. Čistenie je tvoje meno.
Pán všetkého života a všetkej smrti, ZEUHL je tvoje meno!
Majster času, odborníkov v ľahostajnosti, záplavy oblohu mramoru úsmevov, ste tam!
A viete, že budeme bojovať až do posledného okamihu!
Nepohnuteľný sa voláš!
A môžeme lietať a spievať ako vtáky,
môžeme lietať na prérii vesmíru,
rovnako ako orol prenasleduje svoju korisť. …
Dnes je deň kedy zomrieme a preto Vám hovorím… (ďalej iba kobaisky)
Vanderov spev je kombináciou akoby kozmickej modlitby, speváckej techniky sketu a falzetové škreku (falzetovým škrek je typickým vynálezom Christiana Vandera, typický prvok kompozícií Magmy). To všetko vypĺňa spevácky ženský zbor s dôrazom rytmickosť. Pripája sa elektrická gitara, ktorá dáva celej kompozícii moderný nádych. Nechýbajú dychy a monumentálny Pražský orchester dáva celej nahrávke až snovú atmosféru. Pozorný poslucháč nájde aj odkaz na Johna Coltrane a jeho skladbu My Favourite Things. Prezradím, že sa tento moment nachádza v živej verzii v minutáži: 30:26.
Obsadenie
Okrem lídra Christiana Vandera, jeho manželky Stelly Vander a pravidelných hosťov koncertov Magmy (speváci Hervé Aknin, Isabelle Feuillebois, Julie Vander a ďalší) si na novom albume zahral bicie progresívny bubeník Morgan Ågren zo švédskej kapely Kaipa. Zahrať tento tranzový rytmus cez 30 minút rozhodne nebolo ľahké. Minimalistický klavír hrá bývalý člen Magmy a Offering, Simon Goubert; basgitary sa chopil Philippe Bussonnet a gitary kopírujúcej Vanderov spev, Rudy Blass.
Filozofický výklad
Zëss je dielom, ktoré sa dotýka filozofického poľa témy času a ničoty. Podnadpisom diela je „Deň ničoty,“ ticho, ktoré Zëss (Majster) hľadal. Ako uvádza francúzska Wikipédia: Svojím vyvolávaním témy konca času spomína dielo apokalypsy a má eschatologické pozadie. Kozmický rituál, je momentom, keď sa všetko stane všetkým, okamihom chaosu apokalýps, okamih dokončenia, ale aj začiatku. Slovami skladateľa, speváka a bubeníka Christiana Vandera:
„Zëss je príbeh o konci všetkého. Konci času a všetkého čo kedy existovalo. Absolútne zabudnutie, ako bezsenná noc. Je to ako pocit, keby nič neexistovalo, ani nikdy už nebude existovať. Všetky formy vedomia zmiznú.“
A tak sa spojí sa filozofia, duchovno a hudba… hudba sa stáva modlitbou, filozofickou meditáciou o existencii, estetickým zážitkom, i tranzovým zážitkom do iných sfér: to je Magma. Magma presahuje medze racionálneho chápania. Motív apokalypsy a stretnutia s najvyššou bytosťou… prichádza Ježiš Kristus (Sanctus, sanctus, Jesus Christus): „Tí, ktorí zomrú, ťa pozdravia,´“ odkazuje Vander. Referencia na Zjavenie Jána? V každom prípade tento moment dáva skladbe ešte väčší duchovný význam…
Oficiálny opis diela:
„Zëss“ – meno samo o sebe je ako ostrie, štíhle ako rez, náhle ako šípkový meteor, rýchle, akútne. Kým inšpirácia, ktorá prechádza Zëssom, je od nepamäti, prvý návrh sa objavil v roku 1977. Po postupnom dokončení sa skladba debutovala koncertom na jar roku 1979. Stala sa základom repertoáru Magmy, kým nebola v roku 1983 vyčlenená. Hudba sama sa zrodila z noci, aby ju premenila. Prvé akordy zazvonia v rozbúrenom svitaní, potom stúpajú a vrhajú svoje veľké tiene na deň. Ich orb už naznačuje oválny tvar starobylého štadióna v kozmickej tme. Je to obrovská nebeská aréna, agora, kde všetky hlasy vesmíru rezonujú. Každý sa zhromaždil na poslednú oslavu, zhromaždenie nespočetných do jediného miesta, kde sa všetko stretne na Deň zapomínania. Zëss bol už dlho sužovaný jeho neúplnosťou a jeho nahrávanie bolo odložené na niekoľko rokov. Štyri desaťročia po jeho prvom návrhu sa dielo konečne zaznamenalo v orchestrálnej verzii, ktorá jej dáva skutočnú snovú dimenziu a jej transcendentnú moc. Pre Zëssa je predovšetkým vizionárskym odrazom nesmierneho snu prenasledujúceho najzreteľnejšiu časť našich duší. Zëss šliapne čiaru medzi životne dôležitým pretekaním a okrajmi neživého. Je to žiariace a opojné oratorium, kde si vedomie na svojej druhej strane kladie otázky bez meraní. Zëss označuje konečný obrat, z ktorého praskne hudba, ktorú môže dosiahnuť len hudba. Celý príbeh Magmy sa zhustil…
Dielo si môžete objednať tu.
Toto dielo sa skutočne podarilo… presvedčte sa sami! Ak ma niečo ešte na poli hudby dokáže nadchnúť tak je to Magma! Magma nielen hudbou, je filozofiou, je náboženstvom, je meditáciou, je novým spirituálnym vyjadrením veľkosti Boha, modlitby prostredníctvom hudby. Je pokorou pred večnosťou…
Za mňa iba toľko: Merci beaucoup Christian Vander! Merci beaucoup Magma!
Lukáš Perný
Celá debata | RSS tejto debaty