Orange Alabaster Mushroom uviazli medzi vesmírom a časom

Milovníkom  psychedélie a lá Iron Butterfly a The Doors by som chcel predstaviť hudobnú skupinu The Orange Alabaster Mushroom a ich debutový album s filozofickým názvom Vesmír a čas. Tremolo gitary, dirty zvuk farfisa organu a samozrejme texty v štýle acid spolu s hypnotickými efektmi vytvárajú ten správny kokteil  kvalitnej garážovej psychedélie. Ešte donedávna som bol presvedčený, že skupina The Orange Alabaster Mushroom patrí  k rannej psychedelic garage scéne šesťdesiatych rokov. Omyl! Kapela s identickým zvukom a lá 1960s pochádza až z deväťdesiatych rokov 20. storočia. Možno preto ten názov albumu. Orange Alabaster sa presunuli časopriestorom z roku 1966 až do deväťdesiatych rokov, kde vzkriesili myšlienku starej dobrej garážovej psychedélie. Množstvo rozličných zdrojov uvádza rozličné informácie o tomto projekte. Jedna z nich hovorí, že ide o virtuálny projekt skladateľa a hudobníka z Kanady, Grega Watsona (vokály, gitary a organ)1. Naopak, na stránkach Discogs.com2 nájdete rozpis členov skupiny, medzi ktorých patrí okrem Watsona aj Gord Mylks (gitarista, spevák), Rayn Bol (vokály, klávesy), basgitarista Andy Shurvell a bubeník Mark Fraser.Na stránkach Youtube sa taktiež dá nájsť video z koncertu.  Time and Space bol oficiálne vydaný až začiatkom nového milénia ako reedícia.

Kapela, ktorú nenájdete ani na Wikipédii prekvapí hneď pri úvodnej skladbe. Bachovu Toccatu na originálnom 60s organe (farfisa) odštartuje prúd energickej psychedelickej hudby s garážovým soundom dirty guitars a drums, dotváraný vyhrávkami na spôsobom sóla Light My Fire alebo skladieb od Iron Buttefly. Po uverejnení tejto skladby v skupine Milujeme psychedéliu a žánre 60s & 70s (konkrétne ide o song „Your Face Is In My Mind„) som dostával množstvo pozitívnych reakcií. Celý album sa nesie buď absolútnou pohodou, čomu ukážkovo nasvedčujú skladby „(We Are) The Orange Alabaster Mushroom„, „Antoher Place“ alebo energickou garážovou psychedéliou na americký spôsob – úvodná skladba, Tree Pie, The Slug. Čim je Orange Alabaster Mushroom band výnimočný je kombinácia amerického garážového psychedelic rocku a orientálnych motívov. Pohodovú skladbičku „Ethel Tripped A Mean Gloss“ vkusne dotvára minimalistický motív na sitar. Pre náročnejšieho poslucháča je tu ďalšia sitarová skladba „Aim The Vimana Toward The Dorian Sector„. Watsonovi išlo najmä o napodobnenie zvuku prvej generácie tzv. garage psychedelikov, ktorých sound poznáme z legendárnych výberoviek The Nuggets. Oficiálny text distribútora uvádza podobnosť Mushroomov so zvukom skladieb „Pictures of Matchstick Menod Status Quo alebo „My White Bicycle“ od Tomorrow 1, čo môžem iba potvrdiť.  Ako som sa vlastne k albumu/kompilácii a tvorbe tejto kapely dostal? Zdrojom bol výber najlepších albumov psychedelického rocku na stránke Rateyourmusic.com, kde recenzent píše „It’s always risky business when bands try a little too blatantly to revisit the sounds of the past, but the songs on Space and Time continually hit the mark3. Spisovateľ Solinas zo stránky Amazon.com píše o albume ako o „najlepšom 60s albume deväťdesiatych rokov“ 4 . Prirovnáva ho k zvuku Beatles, Zombies a Pink Floyd a označuje žánrom psychpop. Ďalej vyzdvihuje prvú edícu, vydanú na kazetových páskach, ktorá dala album ešte vierohodnejší lo-fi sound.  Album Space and time by nemal chýbať v zbierke každého priaznivca kvalitnej psychedélie. Pre slabšie skladby albumu mu dávam štyri z piatich hviezdičiek.

Členovia skupiny :
Greg „Grog“ Watson – vocals, guitar, organ
Gord Mylks – guitar, vocals
Mark „Fuzzy“ Fraser – drums
Ryan Bol – organ, vocals, guitar
Andy Shurvell – bass

Tracklist :

1. Your Face Is In My Mind
2. (We Are) The Orange Alabaster Mushroom
3. Tree Pie
4. Crazy Murray
5. Another Place
6. Rainbow Man
7. Ethel Tripped A Mean Gloss
8. Valerie Vanillaroma
9. Space & Time
10. The Slug
11. Sunny Day
12. Aim The Vimana Toward The Dorian Sector
13. Mister Day
14. Gone
15. Sydney’s Electric Headcheese Sundial

1 ??? : „Space and Time: A Compendium of the Orange Alabaster Mushroom CD““. In : cdunivere.com (Cit. 1. 11. 2012). Dostupné na internete : http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/2114634/a/Space+and+Time%3A+A+Compendium+of+the+Orange+Alabaster+Mushroom.htm (
2 FrokeKommode : „Orange Alabaster Mushroom Profile“. In : discogs.com (Cit. 1. 11. 2012). Dostupné na internete :  http://www.discogs.com/artist/Orange+Alabaster+Mushroom?anv=Orange+Alabaster+Mushroom%2C+The http://rateyourmusic.com/list/MarcFeld/psychedelic_albums_you_should_really_check_out
3 MarcFeld : „Psychedelic albums you should really check out“. In : rateyourmusic.com (Cit. 1.11.2012). Dostupné na internete : http://rateyourmusic.com/list/MarcFeld/psychedelic_albums_you_should_really_check_out
4 SOLINAS E. A. : „Space & Time: A Compendium“. In : Amazon.com (Cit. 1.11.2012). Dostupné na internete : http://www.amazon.com/Space-Time-Orange-Alabaster-Mushroom/dp/B00005OLEN

Recenzie a rozhovory v Slovenských národných novinách a v Literárnom týždenníku (III. ) + ukážky z pripravovaných textov

22.04.2021

Keď človek aktívne tvorí, občas príde doba, kedy treba sumarizovať a bilancovať. Už v minulosti som na svojom blogu sumarizoval články publikované v printe (Rozhovory pre Slovenské národné noviny, Rozhovory, recenzie a komentáre pre Slovenské národné noviny II. Recenzie, kritiky, umelecké odporúčania v Literárnom týždenníku). Od aktívnej spolupráce so 📰 [...]

Zachráni post-koronovú civilizáciu koncepcia basic income? [rozhovor s filozofom Marekom Hrubcom]

12.01.2021

Koncom minulého roka sa mi podarilo spracovať mimoriadne zaujímavý rozhovor so sociálnym vedcom s doc. PhDr. Marek Hrubec, PhD. Publikujem ho aj na svojom blogu, pre čitateľov Pravdy. S autorom sa poznám aj osobne a mimoriadne si ho vážim. Príjemné čítanie. 1, Pozdravujem Vás Marek. V prvom rade sa Vám chcem poďakovať za možnosť rozhovoru nakoľko Vás považujem za [...]

Ohlasy a rozhovory ku knihe Utopisti, vizionári sveta budúcnosti

07.11.2020

Vydanie knihy má zmysel iba vtedy, ak sa kniha číta… Domnievam sa, že úspech mojej knihy Utopisti (v podobe celého radu ohlasov, diskusií a recenzií) nespočíva len v jej peknom obale (ktorý kolega Klimex nazýva – pre blaho spôsobené dotykom knihy – ako relaxačný), ale predovšetkým v tom, že téma hľadania ideálneho stavu vo svojej podstate fascinuje takmer [...]

prezidentka Čaputová

Prezidentka poďakovala ľuďom, ktorí rozvíjajú rusínsku kultúru a jazyk

12.06.2021 11:25