Nedávno som informoval verejnosť o vzniku novej GALÉRIE MATICE SLOVENSKEJ v Bratislave, ktorá pôsobí ako prezentačný priestor pre členov Výtvarného odboru Matice slovenskej, ktorý vedie Dr. Ladislav Skrak (ten je zároveň kameramanom nižšie uvedených videí).
Výstavný projekt Galéria Matice slovenskej alebo Výtvarná Matica vznikol na základe návrhov autora tohto blogu pod inšpiráciou Galérie na schodoch na Katedre kulturológie FF UKF (v tom čase za pôsobenia prof. Jozefa Leikerta, ktorý uplatnil metódu aktívnej výučby, keď poslucháči a poslucháčky kulturológie spolu-otvárali ako dvaja vicekurátori výstavy).
Výtvarný odbor MS ponajprv namietal, keďže realizoval mnohé cyrilo-metodské a výročné štúrovské výstavy vo výstavne exkluzívnych priestoroch, avšak presvedčili mnohé mladé adeptky a adepti členstva vo Výtvarnom odbore Matice slovenskej, a tak sa obyčajné priestory sídla Matice na Grösslingovej ul. v Bratislave stali reprezentačnými priestormi, ale aj priestormi tvorivého experimentu a hľadaní, uvádza Dr. Ladislav Skrak.
V nasledujúcom blogu predstavíme prvé tri mladé umelkyne Výtvarného odboru Matice slovenskej: autorku spirituálnych obrazov Veroniku Ursínyovú, ďalej autorku „ženského“ symbolizmu Martinu Bégerovú a napokon hyperrealistku Martinu Kvašňovskú.
***
Veronika Ursínyová (1989) tvorí pod umeleckým menom Vursus (Ursus). Celý život žije a tvorí v Bratislave. Maľovanie je jej koníčkom, terapiou, cestou poznania, a tiež sebapoznania a zmyslom života. Väčšina jej obrazov je intuitívnych, zachytávajúcich myšlienku, pocit alebo energiu. Maľuje podľa vlastných slov v akomsi „tranze“, pričom sa sústredí iba na myšlienku, ktorú chce zachytiť… výsledný výraz obrazu je aj pre autorku spravidla prekvapením. Rada experimentuje a vkladá do obrazov liečivé kamene, modeluje reliéfy a kombinujem rôzne techniky, najčastejšie maľuje akrylom. Jej životným mottom je výrok prastarej mamy Márie Ursínyovej Javorníckej, ktorá bola zaslúžilou umelkyňou: „Jedine ten, kto tvoril a stvoril, naozaj žil“.
Martina Bégerová (1985) je súčasnou slovenskou umelkyňou žijúcou v Bratislave. Tvorí od detstva. Doktorátom ukončila štúdium marketingovej komunikácie a reklamy (2012). Po ôsmich rokoch v marketingovej sfére rozhodla sa venovať tomu, čo v sebe od detstva cítila. Odvtedy je pre ňu tvorba nevyhnutnosťou i obživou. Prezentuje sa na Slovensku i v zahraničí, kde získala tri ocenenia. V novembri bude autorsky vystavovať v Ríme. Jej výtvarný jazyk má špecifické vyjadrovacie prvky, kladie dôraz na autenticitu. Veľkú pozornosť venuje samotnému procesu tvorby, ktorý začína v napojení sa na jej Vyššie Ja. Témou sú často skryté svety. Vizuálne reflektuje kvality duše sprevádzanej citovou i zmyslovou empíriou.
Martina Kvašňovská (1978) je slovenská výtvarníčka pochádzajúca z Kysúc. Vyštudovala Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského, v kresbe sa zdokonaľovala v ateliéri Tibora Bártfaya a kurzy kresby a maľby absolvovala aj v Medzinárodnej akadémii umenia v Barcelone. Bola takisto členkou medzinárodného parížskeho ateliéru 59 Rivoli. Po návrate na Slovensko tvorila v spoločnom ateliéri s maliarom a reštaurátorom Miroslavom Bezákom. Všestranná umelkyňa, ktorá tvorí s radosťou a láskou, je aj vyštudovaná herečka (v divadelnej škole Beatrice Brout v Paríži pocítila vášeň k hereckému umeniu), a keďže plynule rozpráva viacerými jazykmi (po anglicky, španielsky, francúzsky a taliansky), venuje sa aj prekladateľskej činnosti. Orientuje sa na figurálnu maľbu a má za sebou niekoľko samostatných i spoločných výstav:
2010 – L’Exposition des artistes invités. 59 Rivoli Galerie d’art. Paris / Paríž
2018 – Vznik Československých légií. Galéria Francúzskeho inštitútu, Bratislava – Hviezdy francúzskeho filmu. Galéria Francúzskeho inštitútu, Bratislava
2019 – Francúzske filmové hviezdy. Východoslovenské múzeum, Košice – Milan Rastislav Štefánik. Galéria Francúzskeho inštitútu. Bratislava
2021 – A. Hudecová, J. Wagnerová, M. Kvašňovská, L. Rubeljová: Malujsa. Západná terasa Bratislavského hradu, Bratislava
2022 – M. Kvašňovská, J. Wagnerová, M. Di Gregorio: Paralelné svety. Sajado Eurovea Galleria, Bratislava, Arte Venezia. Scuola Grande San Teodoro, Venezia / Benátky − Arte Firenze, Galleria Museo Bellini, Verum Center of Art and Culture, Florencia
Kurátorka umenia Mária Horváthová uvádza: „Martina Kvašňovská je figuralistka, a hoci sa venuje aj krajinomaľbe, prípadne abstraktným solitérom, ťažisko jej tvorby predstavujú veľkorysé portrétne kompozície, často smerujúce až k hraniciam hyperrealizmu. Maľuje olejom i akrylom, využíva kombinované techniky, suchý pastel i zlátenie, ale farebná škála jej diel je striedma a decentná napriek tomu, že v nej často dominujú žiarivé červené a modré tóny. Precízne línie jej profilov a tvárí dokonale vystihujú podobu portrétovanej osobnosti, poodhaľujú jej vnútorný svet a tlmočia atmosféru daného okamihu. Autorka často maľuje veľkorozmerné portréty i nadsadené fragmenty a detaily očí, pier či rúk, kde využíva odvážne perspektívy, podhľady i nečakané výrezy, takže výsledkom je moderný, a zároveň nadčasový obraz reflektujúci dynamiku súčasnosti i prchavú a nostalgickú spomienku na kultové diela popartu.“
Komentovaná prehliadka Galérie Matice slovenskej kurátorom Dr. Ladislavom Skrakom s redaktorom Hlavného denníka Lacom Kováčikom:
Celá debata | RSS tejto debaty