Jednou vetou o každom z vyše stovky pozretých filmov (filmové a seriálové typy zo zimných tmavých dní)

6. marca 2023, PhDr. Lukáš Perný, PhD., film

Nakoľko je hlavným účelom tohto blogu inšpirovať, a už dávno som nepísal o umení filmovom, nastal čas napísať o zopár filmoch, ktoré som zhliadol za posledné mesiace približne od jesene minulého roka (ale aj skôr). Tento zoznam si robím jednak pre vlastné účely (aby som nezabudol, o čom treba v budúcnosti písať), a jednak aj pre vašu inšpiráciu. Zdôrazňujem, že filmy a seriály sú maximálne rôznorodé a žánrovo protichodné, takže výber je to skutočne pestrý.

***

FILMOVÉ NOVINKY resp. NOVŠIE FILMY

Z filmových noviniek vyberám jednoznačne najnovší film o Elvisovi od Baza Luhrmanna, nedávno pozretý film Revenant, ďalej dokument Válek, s ktorým som pracoval aj pri písaní štúdie k 95. výročiu narodenia Mira Válka, ďalej matičný film o Vladovi Mináčovi, ku ktorému som čiastočne dopomohol, ďalej film o básnikovi Urbanovi, mysticko-alchymistický film As Above So Below a napokon excelentne spracovaný film Gogoľ, ktorý kombinuje Gogoľov život a postavy z jeho tvorby.

Elvisov príbeh prerozprávaný s typickou estetikou Baza Luhrmana optikou „padoucha“ plukovníka Parkera využíva postmoderné postupy v tom najpozitívnejšom zmysle (hyperkontextualita) so silným zážitkom z obrazu a zvuku (hudby).

Leonardo Di Caprio v surovom výpravnom filme o Arikaroch, strete indiánov a bieleho človeka, honbe za ziskom, pomste a boji o prežitie v nehostinných podmienkach Dakoty.

Jeden z najlepších dokumentárnych filmov o slovenskej osobnosti (so silnými esteticky vycibrenými pasážami prerozprávanej poézie), ktorý minimalizoval vplyv dobovej ideológie a dal priestor tak priaznivcom, ako aj kritikom osobnosti Mira Válka.

Film Jána Semana a Mariána Gešpera je vôbec prvým filmom, ktorý rehabilituje osobnosť Vladimíra Mináča s použitím unikátnych a dodnes nezverejnených záberov.

Na pozadí Danteovsky (Inferno) a investigatívne (nahrané filmovou technikou found footage) ladeného filmu o Kameni mudrcov a Parížskych katakombách s mrazivo autentickou atmosférou, je prerozprávaná podstata gnostických filozofických postojov spojených s alchýmiou a Nicolasom Flamelom.

Autori filmu (Jegor Baranov, Tichon Korněv, Kim Belov, Alexej Karaulov), ktorý je ruskou verziou Ospalej diery a ktorý kombinuje Gogoľov život s jeho dielami (Večery na samotě u Dikaňky, Vyj atď.) si dali skutočne prácu s mytologickou sémantikou, výtvarným spracovaním a unikátnym obrazom, hudbou (RyanOtter) a efektami pričom kombinujú žánre horroru, paródie, jemnej erotiky, detektívky, thrilleru a predovšetkým ľudových, poviedkovo-psychedelických motívov s prvkami predkresťaskej mytológie.

Je sympatické, že aj (pomerne) nedávno zosnulý básnik Urban sa dostal do hlavnej úlohy v novom slovenskom filme, avšak celé dielo bolo akosi nedotiahnuté; oceňujem však v tomto filme niektoré herecké výkony, ktoré ostro kontrastovali so zlými hereckými výkonmi.

Zatiaľ posledný dobrý slovenský film, pričom jeden zo spoluautorov poprel sám posolstvo svojho diela.

Film o služobných tajomstvách v rôznych povolaniac nepatrí k najlepším, ale za herecký výkon Pavla Tráníčka a Petra Olivu, majstrov dabingu, to stojí za to vidieť.

Jeden z najoriginálnejších filmov z produkcie po roku 1989 tak témou, estetickými postupmi, ako aj spôsobom tvorby.

SERIÁLY

Za top seriály posledných dní považujem Babylon Berlin, Vinyl a samozrejme Peaky Blinders.  Wednesday som dal šancu jeden diel, no ďalej ma seriál nezaujal. Black Books a Červený trpaslík sú klasiky, ktoré vám zaručene vždy zlepšia náladu. Z českých seriálov zaujala Bohéma, do pozadia sa dá pustiť aj seriál Ďáblova lest a Černí anděle, no v rámci čierneho humoru asi najviac zaujal Draculův švagr. Z politických seriálov odporúčam na porovnanie Roky prelomu a České století, a napokon legendárneho majora Zemana, ktorý nikdy neomrzí.

Zatiaľ jeden z najlepších seriálov súčasnosti, ktorý poukazuje na sociálnu situáciu medzivojnového Nemecka, pričom hlavná postava Gereon Rath je inšpirovaný spisovateľom Erichom Kästnerom (vyzdvihujem tiež vizuálnu a hudobnú stránku seriálu ovplyvnenou jazzom a avantgardným umením).

Seriál vhodný pre milovníkov kvalitnej hudby 60. a 70. rokov sprostredkováva postmodernými estetickými postupmi drsný príbeh zo života menežéra hudobných skupín a interpretov tohto obdobia.

Charizmatický Cillian Murphy je Delonom 21. storočia, ktorý v legendárnych Peaky Blinders predvádza herecký koncert na pozadí drsnej sociálnej skutočnosti Birminghamu.

Predstavte si, že nemáte život, budúcnosť, perspektívu a ste sám vo vesmíre s hologramom nenávideného kolegu; narcististickým kocúro-človekom a robotom, ktorého zabudli na stroskotanej lodi… skrátka ideálny film do časov korona-izolácie.

Dylan Moran ako legendárny, večne naštvaný a životom znechutený bohém a kníhkupec Bernard Black je ideálnym seriálom pre každého, kto sa vráti naštvaný z práce, ktorá mu nedáva žiadny zmysel (odporúčam s autentickým amatérskym českým dabingom Perla Group Fénix ProDabing).

Desivý seriál o nekonečných možnostiach zneužitia vedecko-technického pokroku proti človeku samotnému.

Vojnové obdobie v časoch protektorátu s cieľom zobrazenia osudov a zložitých životných situácií kolaborujúcich hercov a režisérov, raz fiktívnych a inokedy reálnych.

Mystická Praha, alchýmia a hermetizmus, trojica dobrých hercov (Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Aňa Geislerová), prieniky do filozofie, teológie a gnostického mysticizmu.

Osemdielny cyklus slabších aj silnejších kriminálnych thrillerov rozprávaných optikou hlavných postáv od Ivana Henu.

Český čierny humor sa pohybuje na rozmedzí komickosti a strašidelnosti, čo dokazuje aj tento unikátny seriál Miloslav Švandrlík.

Absolútna klasika, ktorá (napriek ideologickej zaujatosti) mimoriadne precíznym spôsobom poukazuje na zákulisné záležitosti v tajných službách.

Povojnový politický vývoj ako pokračovanie seriálu Povstalecká história zachytený Jozefom Bobom a Viliamom Plevzom na prelome dvoch režimov s cieľom rehabilitovať davistickú generáciu.

České dejiny prerozprávané so silne esteticky, herecky kvalitnými atribútmi, avšak s vysokou ideologickou predpojatosťou.

Kde sa hrabú všetky horory oproti desivej realite, ktorú perfektne opisuje svojim temným hlasom Maštalír.

***

ČESKÉ A ČESKOSLOVENSKÉ FILMY

Tu snáď ani netreba nejaký dlhší komentár. Klasiky komentovať nebudem, no poukázal by som rád na pomerne neznáme filmy. Zaujímavou ukážkou československej novej vlny je komediálny film Happy End, kde ide celý príbeh odzadu a exceluje tu Vladimír Menšík. Ďalej som nedávno narazil na film Hrdina má strach s Rudolfom Hrušinským, ktorý geniálne paroduje neslobodu myslenia. Úplne neznámy bol doteraz pre mňa film Oáza, nahrávaný v púšti. Dobrý vojak Švejk sa stáva v dnešnej dobe mimoriadne aktuálny. Pre milovníkov temného romantizmu odporúčam Pannu a netvor. Pre tému národných dejín zase odporúčam Príbeľskú vzburu a Národného hriešnika. Odporúčam tiež pozrieť film Juraja Jakubiska a filmové klasiky, ktoré zaručene zlepšia náladu.

Jedna z najlepších neznámych komédií aké som za posledný čas videl o podvodníkovi Josefovi Jelínkovi, ktorý šikovne vybabre s americkým biznismenom; s hereckým koncertom trojice Kaiser, Lábus, Čísler a s excelentným swingovým soundtrackom Mojmíra Ballinga.

Experimentálne prevedenie (československá nová vlna) troch poviedok s tromi režisérmi zo starej Prahy s mysticky dokonalou hudbou Zdenka Lišku.

Najlepšie paródia na western a budovanie kapitalizmu, ktorá nemá v celom svete obdobu.

Experimentálna komédia s vynikajúcim hercom Menšíkom filmovo prerozpráva príbeh vraha odzadu.

Rudolf Hrušinský v hlavnej úlohe úradníka, ktorý sa snaží reformovať systém, až kým nezistí, že podstata problému je v ľudskej podstate.

„Človek milión“ sa snaží zmeniť svoj nudný život, ožení sa a po čase zistí, že všetko je inak.

Absurdný, chaotický a až nasilu experimentálny film, oceňujem však malú, ale mimoriadne vtipnú rolu Menšíka.

Československý pokus o filmový komix s Olinkou Berovou a Jiřím Sovákom opätovne dopĺňa geniálny Menšík.

Funková muzika v až tarantinovskom béčkovo znejúcom úvode, boje v púšti, halucinácie, existencialistické presahy – nič podobné ste ešte v československej kinematografii nevideli.

Mrazivo autentický film o operácii Antropoid alebo atentáte na Heydricha.

Hlavným motívom je, či môže umelá inteligencia predpovedať dobré a zlé dni a aký to má vplyv na život bežného človeka, no zároveň film krásne dokumentuje bežný život človeka v sedemdesiatych rokoch.

Komédia o privatizáciách, podvodníkoch, magickej žene a pravdomluvnosti.

Kráska a zviera prevedená od majstra československého hororu Juraja Herza s dark-romanticism hudbou Petra Hapku, nestarnúcou Zdenou Studenkovou a Vlastimilom Harapesom, a s unikátnym posolstvom o podstate lásky.

Peter Jaroš, ktorý sa inšpiroval Mináčovou filozofiou plebejského národa (pracovitá včela) a Márquezovými viac-generačnými románmi dovedený do dokonalosti po sfilmovaním výtvarne talentovaným Jurajom Jakubiskom s magickou hudbou Petra Hapku.

Jakubisko, ktorý vytvoril po experimentálnom období niečo ľudové, vtipné a autentické s vysokou estetickou a predovšetkým ľudskou výpoveďou.

Poetická rozprávanie opätovne o slovenských povojnových dejinách na pozadí života dvoch starých mládencov, ktorí sa zaľúbia do až mytologicky dokonalej Ester.

Film, ktorý vyvoláva rozpačité pocity nakoľko nie je jasné, či režisér náboženstvo a humanizmus paroduje alebo paroduje nezmyselný život akejsi nezmyselnej komunity, no v každom prípade niektoré scény sú tak za hranou, že sa s týmto dielom nedokážem stotožniť.

Absolútne nepochopený, no v skutočnosti geniálny film Juraja Jakubiska, ktorý je filmovým prerozprávním filozofie Houellebecqa v kontexte kritiky vyprázdnených sexuálnych vzťahov bez vyššieho emocionálneho prepojenia.

Konzevartívny verzus liberály blázninec podľa Jána Švankmajera.

Najoriginálnejšie prevedenie Fausta, ktoré vás svojou tragikomicky desivou loutkohrou bude strašiť až do snov.

Nazabudnuteľný Ján Werich ako cisár Rudolf II. s nadčasovým posolstvom o zmysluplnej spoločnosti.

Československá steam-punková botanická komédia zo secesnej Prahy, kde sa komixový Američan Nick Carter (Dočolomanský) konfrontuje s typicky českým hrdinom komisařem Ledvinou (Hrušinský) v hľadaní tajomného záhradníka s dobovou Honky Tonk klavírovou hudbou Ľuboša Fišera a lá Borsalino.

Ďalší steam-punkový pokus Brdečku a Lipského v unikátnej paródii na Julesa Verna (Karpatia, Vyšné Vlkodlaky: Hrabě Teleke z Tölökö) nahrávaný na Čechtickom hrade.

Stretnú sa výtvarník Vladimír Boudník (Polívka), spisovateľ Bohumil Hrabal (Menzel) a filozof Egon Bondy (Goldfram) a žijú bohémsky život (napriek ťažkej dobe päťdesiatych rokov) a na tomto pozadí tvoria, „blbnú“ a vedú nezmyselné filozofické dialógy.

Atmosféra jesene zachytená kamerou i hudbou v malebnom prostredí Kerska a jeho podivných obyvateľov, ich života, nezmyselných sporov a životných situácií v poľovníckom filme na námet Bohumila Hrabala.

Absolútna klasika českej komédie, ktorá je alegóriou na tých, ktorí žijú z vykorisťovania iných ľudí, ale aj film o láske, lakomstve, medziľudských vzťahoch, karierizme, smrti a zmysle života.

Jeden z najlepších slovenských hercov (Geišberg) stvárnil jednu z najkontroverznejších postáv štúrovskej generácie Jonáša Záborského, ktorý rozpráva svoj príbeh vo forme spovede.

Majstrovské dielo režiséra Martina Ťapáka a spisovateľa Ela Šándora s nezabudnuteľným výkonom Jozefa Kronera (s až predkresťansky pohanskou, fašiangovou hudbou Svetozára Stračinu), ukazuje život obyvateľov Kopaníc, ktorí síce boli chudobní, ale aj tak nikdy neprestali mať zmysel pre humor.

Kým Česi majú svojho Švejka, Slováci majú Pacha, akéhosi anti-Jánošíka, ktorý si dokonale uťahuje z pánov a vrchnosti.

Film, ktorý snáď ani nepotrebuje komentár na motív tvorby jedného z najväčších komikov Jaroslava Haška je až mrazivo aktuálny.

Film na motív diela Dobroslava Chrobáka (o človeku, ktorý je vylúčený z komunity) je poňatý dobovo experimentálne s až psychedelickými motívmi.

Predstavte si auto, ktoré funguje na saní krvi vodiča – takúto absurditu vymyslel majster hororu Juraj Herz.

Jedna z vôbec najlepších českých rozprávkových komédií od Václava Vorlíčka s prvým, dnes už legendárnym, hereckým výkonom mladého Jana Krausa, ale aj ďalších skvelých hercov ako Černocká, Menšík, Bláha, Dítě, Růžičková + funkový soundtrack bulharského skladateľa Angela Michajlova je perfektný a nedocenený.

Dalibor Vrána je podobne ako Švejk neodmysliteľnou postavou českej filmovej kultúry.

Film dokumentuje jednu z najrevolučnejších udalostí slovenských dejín pričom Janka Kráľa si zahral Juraj Kukura.

Plastické zachytenie budovania kapitalizmu z pozície dedinského šmelinára, podvodníka a jeho zaťa.

Jeden z najlepších filmov na motívy poézie.

Sfilmovaná strašidelná klasika od K. J. Erbena.

Jedno z najväčších diel slovenskej kinematografie.

***

SVETOVÁ KINEMATOGRAFIA

Na recenzovanie uvedených filmov sa určite chystám. Zatiaľ však figurujú komentáre k nim v pripravovanej knihe Parfém. Zimné dni som venoval Timovi Burtonovi, mimoriadnym objavom bol film Dark City, odporúčam tiež Delonovky (resp. Mellvilovky) a jeden z najlepších filmov Olivera Stonea The Doors. Taktiež odporúčam Tarantinovky Vtedy v Hollywoode a Kill Bill. Z úplne iného súdka je napríklad životopis Thomasa Mora Muž do nepohody. K artovým film zaraďujem 8 a 1/5, Le Samurai,Le Cercle Rogue, Blow Up, L’eclisse a ďalšie. Pre kritiku vojnychtivých odporúčam Dr. Strangelova a k téme postupného obmedzovania slobody slova filmy Trumbo, Majestic, The Shutter Island a Dobrú noc a veľa šťastia. Za jeden z najlepších filmov tohto výberu tiež považujem Truman Show. K ťažko filozofickým filmom Arrival a Interstellar. K upírskej tematike za Daughters Of Darkness, ale aj Čo robíme v temnotách.

Traja svetoví režiséri v troch kvaltiných krátkych filmoch s hviezdnym hereckým obsadením.

Johny Depp hrá do hudby Neila Younga vo filme situovanom do púšte, westernového štýlu a poézie Wiliama Blakea.

Kreatívny a talentovaný upír, ktorý sa stretol s Byronom a na veky ho dostal do depresie si žije svoj umelecký život v časoch súdobých.

Filmová alegória o podstate kapitalizmu a o tom, že v konečnom dôsledku všetci platíme svojim časom.

V hlavne úlohe Jim Carrey, doba prenasledovania ne-amerických občanov a pokus začať od nuly v polarizovanej spoločnosti.

Kusturicova šialená filmová absurdita alternatívnej filozofii dejín Juhoslávie.

Film o veľkom technickom vizionárovi, ktorému len malókto porozumel.

Legendárna Pultanela z Arabely, kde sa rodíme ako dedkovia a zomierame ako deti, sa vo filme inšpirovanom Fitzgeraldom transformovala do magického príbehu.

Úplne základnou podstatou tohto filmu sú limity raja alebo limity (resp. nebezpečenstvá) od sveta uzavretej komunity na jednej strane a túžba odpojiť sa od systému na strane druhej.

Drsne temná alegória na svet sociálnej nerovnosti.

Jeden z najlepších filmov s Johnym Deppom pojednáva opäť o limitoch technológií a limitoch ľudskej prirodzenosti.

Má zmysel zachraňovať umenie ako produkt človeka ak sa človek odcudzil človečenstvu?

Priam dokonalá filmová alegória o svete, v ktorom žijeme, ktorá na jednej strane paroduje americký sen hypotekárneho úradníka a na strane druhej poukazuje na (ne)možnosť vyslobodenia (za bránou je tma a otáznika…) sa zo sveta manipulácie.

Melvillov film z čias francúzskeho odboja založený čiastočne na vlastných skúsenostiach režiséra.

Upírsky horror sedemdesiatych rokov s kvalitným soundtrackom Françoisa de Roubaixa.

Feliniho existencialistická klasika, ktorá opisuje myšlienkové pochody Guida (Marcello Mastroianni), ktorý má natočiť predražený film, no sám sa dostáva do tvorivej krízy.

Režisér, ktorého chceli vymazať a ktorý vybabral s Výborom pre neamerickú činnosť tak, že začal písať anonymne a dostal sa na vrchol slávy.

Opätovne tematika amerických procesov s nepohodlnými tvorcami poukazuje na temné časy päťdesiatych rokov.

Apokalyptická vojnová tragikomédia o babrákoch a preangažovaným amerických rusofóboch, ktorí vo svojej paranoji a protiruskej horlivosti spustia vynález skazy.

Delon a Monica Vitti v Antonionovom v existencialistickom filme o rozchode a romániku literárnej prekladateľky.

Atmosféra 60. rokov, swingujúci Londýn, existencializmus, prostredie fotografického umenia, subkultúra mods a mladý Jeff Beck so skupinou The Yardbirds v Antonioniho artovom filme.

Filmové prerozprávanie príbehu Thomasa Mora s hercom a režisérom filmu v jednej osobe Charltonom Hestonom je zatiaľ jednoznačne najlepším spracovaním tohto príbehu, ktorý začal ako drámu písať (a nedokonči) už veľký Shakespeare.

Túto klasiku od Tima Burtona som si pozrel až pred nedávnom a musím povedať, že aj keď sa film snaží na postave akéhosi podivína z hradu nad „utopickým“ mestom parodovať americký sen (podivín, ktorý je v podstate čistou bytosťou ako Kaspar Hauser, je konfrontovaný s realitou amerického kapitalizmu, hypotékami, malomeštiactvom, pokrytectvom, bezcitnosťou, intrigami) podobne ako Truman Show… aj ešte aj ten „americký sen“ (so všetkou svojou protikladnosťou) mi príde v porovnaní s hypermoderným chaosom súčasnosti ako rozprávka lebo aspoň projektoval nejaký utopický ideál.

Sweeney Todd je postavou pomsty, pričom Mrs. Lovett predstavuje zúfalú ženu túžiacu po autentickej láske, ktorá zneužije Toddove zúfalstvo na získanie si jeho priazne aj za cenu polovičného klamstva.

Estetická kvalita, čierny humor a temná romantika tohto filmu od Tima Burtona pomôže divákovi v prekonávaní strachu zo smrti (film akoby poukazuje na prepojenosť života živých a ne-života mŕtvych).

Mysteriózny film s neopakovateľným rukopisom je vyšperkovaný tak po stránke estetickej, ako aj hereckých výkonov.

Legendárny režisér artových filmov Werner Herzog tu v spolupráci s bláznivým Klausom Kinskym pripravil silnú výpravnú „podívanú“ obohatenú o ambientnú hudbu krautrockovej skupiny Popul Vuh.

Ďalší z Herzogových absurdných filmov o dobrodruhovi, ktorý dostane nápad priniesť do peruánskych pralesov kus európskej kultúry – operu.

Dokumentárny film s mystickým presahom od Wernera Herzoga pojednáva o 32 000 rokov starých jaskynných nákresoch z (Chauvet Cave) ako vôbec najstaršom kultúrnom a umeleckom prejave človeka.

Príbeh rousseaovského čistého prírodného človeka Kaspara Hausera, ktorý nepozná žiadne kultúrne vplyvy a do svojich šestnástich rokov vyrastal v temnici bez dotyku vonkajšieho sveta, geniálne zahral (vlastne ani nezahral, on sa ním doslova stal) autista Bruno S.

Neoromanticky poňatý (výtvarne precízny) film o Nosferatovi (Kinsky), ktorý je zobrazený ako existenciálne osamelý nesmrteľník a ktorý sa čiastočne nahrával aj na Slovensku, odporúčam pozerať v čo najvyššej obrazovej kvalite (hudbu opätovne pripravili Popul Vuh).

Ten najdepresívnejší a najkreatívnejší film o porozchodovej tematike.

Desivý film o virtualizácii medziľudských vzťahov.

Jeden z najlepších biografických filmov Olivera Stonea, ktorý sa hoc nedrží úplne všetkých faktov, zanechal pečať, neopakovateľnú impresiu o živote Jima Morrisona (Val kilmer), tvorbe skupiny The Doors a dobe, v ktorej tvorili.

Absurdne Tarantinovské dlhé monológy/dialógy mixnuté s akčnými scénami so soundtrackom 60. a 70. rokov a neopakovateľnými hláškami odporúčam predovšetkým v českom dabingu.

Film s atmosférou konca šesťdesiatych rokov na pozadí alternatívnej histórie poukazuje na fenomén starnutia, strácania síl, aj popularity, no zároveň je to snímka o priateľstve a vášni k filmovému umeniu, špeciálne veľká oslava béčkových filmov.

Výpravný film plný snehu, nekonečnom rozprávaní, drastickej krutosti a pár „hrozných“ ľuďoch, ktorí sa skôr či neskôr navzájom zamordujú.

Christian Bale ako bývalý detektív, ktorý sa stretáva s Edgarom Allanom Poeom evokuje už spomínané filmy Ospalá diera či Gogoľ.

Kultový film konca devadesátek je spočiatku symbolom revolty voči kapitalizmu a konzumerizmu (Pracujeme jenom, abychom si koupili krámy, co nepotřebujeme), o rozdvojenosti (Jsem Jackova definitivní pomsta… jsem Jackův nedostatek překvapení.. jsem Jackův zničený život), o hľadaní autentickej lásky, no zároveň poukazuje na beznádejnosť hľadania alternatív (nihilistická komunita deštrukcie) a istým spôsobom je aj vzdorom proti skutočnosti (Tohle není skutečnost… Ty nejsi skutečný…Ta pistole není v tvé ruce…Ta pistole je v mé ruce.).

Film po ktorom sa bude báť piť vodu o manažérovi Lockhardovi, ktorý odchádza z mestského prostredia do hôr, kde sa v tajomnom sanatóriu dejú podivné veci.

Zabudnuté, ale vynikajúce filmové spracovanie kultového diela Franza Kafku s veľmi dobrým hereckým výkonom Kyle MacLachlana a Antony Hopkinsa.

Film, ktorý vás zavedie do

Veľký spisovateľ Fitzgerald vo filme využívajúce hyperkontextuálne postmoderné postupy napriek technológiám a súčasnej hudbe, nestratil na autenticite posolstva pôvodného diela.

Predchodca Matrixu sa pýta závažnú filozofickú otázku o tom, kým vlastne sme a čo je našou podstatou.

Melvillove majstrovské dielo čistého filmového umenia s vysokou výtvarnou a hudobnou (François de Roubaix) pridanou hodnotou a monumentálnym výkonom Delona o samote a odcudzení.

Melvillov neo-noir film s avant-jazzovým soundtrackom (Éric Demarsan) o troch do deštrukcie zahnaných anti-hrdinoch, ktorí sa stretávajú na spoločnej platforme vopred prehraného pokusu o únik sa zároveň pýta závažnú otázku, či sa ľudia, resp. ich podstata mení.

Klasika od Olivera Stonesa a Briana De Palmu o kubánskom antikomunistickom a kriminálnom emigrantovi, ktorý bol so súhlasom Castra prepustený z Kuby aby urobil bordel v Amerike, a to poriadny.

Taxi Driver je podobne ako Le Samurai film, ktorý pojednáva o samote, odcudzení, existenciálnych stavoch taxikára z nočného Manhattanu, ktorý prichádza s jazvami v duši z vojny vo Vietname.

Alain Delon v thrilleri podľa skutočných udalostí opisuje detektíva Rogera Borniche, ktorý pátra po chladnokrvnom gangstrovi a zabijakovi Emilovi Buissonovi.

Filozoficky ladený sci-fi film sa pýta na otázku, kým sme a aký je zmysel našich životov, pričom sa objavuje kontakt s mimozemskou civilizáciou v čase, keď ľudstvo balancuje pokraji globálnej vojny.

Pokračovanie filmovej tradície Vesmírnej odysei a Solaris sa pýta na otázky zmyslu života, lásky, pominuteľnosti, prežitia, nádeje, ale aj toho, čo je za oponou.

Britský filmový pokus o spracovanie atentátu na Heydricha s Cillianom Murphym.

Film, nielen o konci sveta, ale aj zmyslu našej existencie.

Motív hľadania konca králičej nory v západnom kapitalizme sedemdesiatych rokov siaha až do prostredia lóží a tajných spoločenstiev (s Delonom v hlavnej úlohe).

Príbeh komika/nekomika mnohých osobností (Andyho Kaufmana) spracovaný tak autenticky, že herec Jim Carrey uveril, že je inkarnáciou tejto osobnosti.

Film o špionáži, tajných službách a o tom, čo sa skrýva pod povrchom.

Maďarský tragikomický surrealizmus s 1960s estetikou a lá Wes Anderson.

Uletený film Wesa Andersona s elegantnou estetikou a lá 1960s a skvelým soundtrackom.

***

DIVADELNÉ ZÁZNAMY

Zatiaľ snáď najlepšie divadelné spracovanie príbehu štúrovcov na plátne národných aj svetových dejín.

Divadelno-filmové spracovanie Palárikovej hry s legendami slovenského filmu.

Pokus o filmové spracovanie tvorby Jána Palárika.

***

KOMÉDIE, BÉČKOVÉ KOMÉDIE, PÁRODIE, AKČNÉ A BÉČKOVÉ AKČNÉ

Tu som zámerne dodal, že sú tu uvedené aj béčka, pretože aj béčko môže pobaviť a byť svojim spôsobom dobré. Funesovsky, špagety western, pierrerichardovky a jimcarreyovky pri zlepšovaní nálady nikdy nesklamú. Ak vám chýba kovidové šialenstvo, pozrite si Planetu Terrot a ak vám lezú na nervy reality šou, tak dokonalou paródiou je film Čo robíme v temnotách. Policajnú akadémiu II., Idiokraciu a Krásnu zem som doplnil preto, že sa nebezpečne tieto komediálne filmy o rozklade spoločnosti začínajú podobať realite.

Pri hodnotení béčiek je 5 bodov samozrejme chápaných inak, než pri vyššie uvedených filmoch.

Film zo špionážneho prostredia z čias, keď dokázali herci západu aj východu natočiť spoločný film.

V živote som sa tak nenasmial ako práve na tejto legendárnej francúzskej komédii o cestovaní v čase s Christianom Clavierom a Jeanom Renom (odporúčam unikátny slovenský dabing so Štefanom Kožkom).

Neviem si predstaviť detstvo bez tejto rozprávky s legendárnymi hláškami.

Funes ako lakomý, podlý a zároveň vtipný padouch v hereckom súznení s Yvesom Montandom a budúcou pornoherčkou Karin Schubert, ktorá si tu zahrala kráľovnú + perfektná hudba od Michela Polnareffea.

Filmová alegória z bukolicky idylického prostredia o nostalgii za starým svetom a monumentálnom odchode z planéty Zem na planétu Ox (odporúčam s dnes žiaľ nezohnateľným dabingom Ľuba Gregora).

Tretia časť legendárnej trilógii, kde sa komisár Juve ocitá priamo zoči voči Fantomasovi, ale aj desivým strašidlám a špiritistickým seánsam.

Majster babráctva Pierre Richard ako skladateľ a huslista (omylom označený za agenta) vo svojej hviezdnej roli s pôvabnou Mirelle Darc.

Zabudnutá komédia z konca 80. rokov s krachujúcim írom Petrom Planketom (Peter O Tolle), ktorý chce speňažiť hlúpych amerických turistov prostredníctvom fejkových strašidiel, až kým sa neobjavia tie skutočné (odporúčam so slovenským dabingom, ktorý je žiaľ nezohnateľný).

Ak neznášate reality šou, tak práve táto bláznivá komédia ich dokonale paroduje prostredníctvom investigatívneho dokumentu o živote upírov v 21. storočí.

Návrat do roku 1970 s dvojicou Bud Spencer a Terrence Hill vo westernovej paródii o dvoch podvodníckych bratoch, mormonoch budujúcich komunitu a konskom kšeftárovi majorovi, ktorá nikdy neomrzí (a ktorej chytľavý soundtrack vzkriesil Tarantino v Djangovi).

Béčko, ktoré až nápadne pripomína súčasné ulice nočnej víkendovej Bratislavy.

Ak sa trápite, že v štáte všetko prestáva fungovať, pozrite si túto dystopickú paródiu na kapitalizmus s Paulom Villagiom v hlavnej úlohe.

Co jsme to sakra sestřelili, pýta sa chytrý padouch Travis Dane (v americkom filmovom béčku o vlaku, družici a pár hrdlorezoch) a vysmieva sa do tváre americkým jastrabom, ktorí ho vyhodili až kým nepríde Steven Seagal a zachráni Ameriku.

Ak Vám chýbajú časy kovidové, určite si pozrite túto excelentnú zombícku paródiu na hororrové béčka od Robert Rodrigueza s pefektným soundtrakom od samotného autora a makeup-artistom Tomom Savinim (s komickou postavičkou babráckeho policajta), ktorý bol sám tvorcom podobných filmov (Dawn of the Dead, Day of the Dead, Creepshow, Night of the Living Dead atď.).

Neprekonateľný film s Jimom Carreyom o dvoch osobnostiach, ktoré driemu v každom z nás, oceníte až po pozrení, ako sa tento film nahrával s technológiami, ktoré boli v tom čase k dispozícii.

 

Svet v ktorom čoskoro (alebo možno už aj teraz) žijeme vo filme ako dystopickej paródii, kde najpriemernejší človek minulosti, stáva sa najchytrejším človekom budúcnosti alebo tragikomédia o hlúpnutí ľudstva.

Pre každého, kto je unavený americkou konzumnou kultúrou je tento film z pera Zeda z Policajnej akadémie ako antidepresívum.

Upírska paródia s vynikajúcou estetikou 60tych rokov, Johnym Deppom, H. K. Bonham a Evou Green.