Odišiel Juraj Jakubisko — jeden z najlepších slovenských režisérov

25. februára 2023, PhDr. Lukáš Perný, PhD., film

slovenský filmový režisér a scenáristaZomrel Jakubisko, slovenský Felini a predovšetkým magický realista filmu. Veľmi som s ním chcel urobiť rozhovor, ale aj kritický. Veľmi ma mrzí, že odišiel priskoro. Ešte mal dokončiť svoj veľkofilm a hlavne sa vyjadriť filmovo k dnešnej zvrátenej dobe.

Dnešná doba by potrebovala ešte jeden jeho film, ktorý by poukazoval na absurditu čias, ktoré žijeme v podobnom duchu ako to bolo v Sedím na konári a je mi dobre, kde postava, ktorú hral Štefan Kvietik sa z oslavovaného hrdinu SNP stáva „buržoáznym nacionalistom“.

Bol to veľký umelec. Začínal nepochopiteľnými experimentami, no neskôr sa z neho stal vynikajúci režisér tých najlepších slovenských filmov ako Tisícročná včela, Nevera po Slovensky, Perinbaba či Sedím na konári a je mi dobre. Myslím, že veľmi nedocenený je aj existenciálne ladený film Post-coitum, ktorý v istom zmysle aktuálne sedí aj na hypermoderné časy, ktoré žijeme. Bol to jeden z najlepších slovenských režisérov. Kozmickou zhodou okolností som sa nedávno pohádal s jedným človekom ohľadom jeho ranej tvorby, ktorú nemám rád. Na druhú stranu jeho už spomínané veľkofilmy považujem za to najlepšie zo slovenskej kultúry.

Aj keď mi v detstve Perinbaba naháňala strach, je to veľkodielo. Viac je to film pre dospelých, než pre deti. Narodenie, život a smrť človeka na pozadí dejín. Ľudská pominuteľnosť na rozmedzí času, to bola hlavná téma jeho filmov. Veľmi ma mrzí, že som s ním neurobil rozhovor. Naživo som ho stretol iba raz. Úplne zmäteného. Nastupoval v chaotickom dave na vlak do Prahy. Vo svojom typickom klobúku sa predieral medzi budúcimi spolucestujúcimi. Môžem si povedať, že som túto legendu aspoň raz uvidel. Odišiel zo sveta, ktorý vyzerá bezperspektívne. Odišiel ako jeho filmové postavy. Nikto, podotýkam NIKTO, nevystihol slovenskú podstatu až v mináčovskom duchu tak dokonale ako JAKUBISKO s Petrom Jarošom v Tisícročnej včele. Je mi až do plaču, že som ten rozhovor nestihol urobiť.

***

Profesor MgA. Juraj Jakubisko (* 30. apríl 1938, Kojšov – † 24. február 2023, Praha) bol slovenský filmový režisér, scenárista, kameraman a výtvarník. Narodil sa v malej obci gelnického okresu, vyštudoval Strednú umelecko-priemyselnú školu a pokračoval Filmovou Akadémiou múzických umení v Prahe a to v čase vzniku tzv. česko-slovenskej filmovej novej vlny.

Už počas štúdií nahrával filmy. Vo svojom experimentálnom období nahral filmy Kristove roky, Zbehovia a pútnici, Vtáčkovia, siroty a blázni či neskôr zakázaný a po roku 1989 dotočený film Dovidenia v pekle, priatelia. Za tento film dostal zákaz a následne nahrával iba krátkometrážne filmy.

Vrchol kariéry dosiahol až koncom 70. a v 80. rokoch. Práve v tomto období nahral Neveru po slovensky, populárne rozprávky PerinbabaTeta, a napokon monumentálny film Tisícročná včela, ktorý vytvoril v spolupráci s Petrom Jarošom. Film je prerozprávaním Mináčovej filozofie slovenských dejín a typickou ukážkou magického realizmu. Vo filme Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý vyjadril kritiku vazalstva k USA. V Nejasnej správe o konci sveta sa inšpiroval proroctvami Nostradama. V Post coitum zase vyjadril kritiku promiskuitných sexuálnych vzťahov bez lásky, individualizmu a duševnej prázdnoty. Napokon sfilmoval osud Alžbety Báthoryovej a posledným filmom, ktorý stihol natočiť je pokračovanie Perinbaby.

Počas života dlhodobo udržiaval kontakt s režisérom Elom Havettom, inšpiroval sa Fellinim, Truffautom či Godardom.

 

Vo filme Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý vyjadril kritiku vazalstva k USA. V Nejasnej správe o konci sa inšpiroval proroctvami Nostradama. V Post coitum zase vyjadril kritiku promiskutiných sexuálnych vzťahov bez lásky, individualizmu a duševnej prázdnoty. Napokon sfilmoval osud Alžbety Báthoryovej a posledným filmom, ktorý stihol natočiť je pokračovanie Perinbaby. Počas života dlhodobo udržiaval kontakt s režisérom Elom Havettom, inšpiroval sa Fellinim, Truffautom či Godardom.

***

Pridávam zopár podnetných citátov zo „zakázaného rozhovoru„: