Založ si blog

Marketing náš každodenný, tvorca novodobej mytológie

Po dlhšom čase krátke zamyslenie. Všímate si tie billboardy nových politických strán; tie vyfabulované kauzy; de-politizovanú politiku, ktorá namiesto ideologických problémov používa ako zbrane zneužívanie emócii (slušnosť, boj proti zlu) na dosahovanie jasných mocenských cieľov? To je novodobá mytológia marketingu…

Všetko je postavené na marketingu a médiách do takej extrémnej miery, že sa z marketingu a médií stal novodobý Leviathan. Leviathan absolútna autorita, symbol rešpektu, ktorý si pomocou strachu udržuje autoritu. Táto biblická symbolika, ktorú použil Thomas Hobbes ako synonymum pre absolutistickú vládu, dnes nereprezentuje vládu a politikov… kdeže…politici a vláda sú limitovaní diskurzom a ten je tvorený kým? Médiami, reklamou, marketingom.

Novodobý Leviathan sú médiá a marketing, teda kultúrna hegemónia alebo ideologická nadstavba, ktorá sa vznáša nad ekonomickou základňou. Na zamyslenie stojí otázka, kde je hranica medzi rešpektom a strachom?

Leviathan na obale knihy Thomasa Hobbesa

Marketing vás dokáže pomocou sofistikovaných modelov manipulácie dostať nahor, zabezpečiť vám peniaze, slávu, moc, ale aj naopak, dokáže vás zničiť, zbaviť ľudskej dôstojnosti, vylúčiť zo spoločnosti.

Tu je príklad z praxe: „Ale áno, pracovali sme s dvomi nohami komunikácie. Prvá bola charakteristika alebo čo najpravdivejší obraz o našom kandidátovi. To bola skôr tá emocionálna stránka – Srdce, rozum, charakter. Na druhej strane išlo o zadefinovanie a udržanie racionálneho apelu, ktorý smeroval na nezávislosť – Prvý nezávislý prezident. Tento moment bol prítomný úplne od začiatku a ľudia ho deklarovali ako jeden z dôvodov, prečo sa vôbec zaujímajú o Kisku. Že si sám platí celú kampaň a naozaj nemá žiadnych sponzorov a nie je predĺženou rukou politických centrál.

Marketing rozhoduje o tom, čo sa bude hrať v rádiách, v televízii, o čom sa bude písať, kto bude vládnuť, kto bude na výslní a kto naopak zbavený človečenstva. Rozhoduje o tom, ktorý podnik bude prosperovať a ktorý skrachuje. 

Marketing rozhoduje o tom, čo je pravda a čo je lož. Čo je satira, čo je nenávisť. Čo je slušnosť a čo neslušnosť. Kto je kriminálnik a kto je občan, ktorý oľutoval svoje chyby.

Marketing dokázal vytvoriť na Slovensku dvoch prezidentov, marketing dosiahol privatizáciu strategických podnikov, marketing už zničil niekoľko nevinných ľudí, ktorí sa nikdy nedočkajú rehabilitácie, pretože už väčšina spoločnosti uverila mýtu.

Umenie predať alebo profesionálna forma manipulácie je novodobou formou boja tých, ktorí majú peniaze a prostredníctvom ktorých presadzujú svoje záujmy. Aj preto je pre mňa tak absurdné, že to toľko ľudí stále nechápe, keď vidí všade tie billboardy, reklamy a podvodné kampane… 

Jean-Jacques Rousseau v Rozprave o vedách a umeniach trefne napísal:

„Duch má svoje potreby ako telo. Telesná potreby tvoria základ spoločnosti, duchovné jej dodávajú pôvab. Kým vláda a zákony poskytujú spolunažívajúcim ľuďom bezpečnosť a blahobyt, menej násilnícke a možno mocnejšie vedy, literatúra a umenia venčia girlandami kvetov železné okovy, ktoré ťahajú za sebou, dusia v nich pocit prvotnej slobody, pre ktorú sa zrejme narodili, všepujú mu lásku k vlastnému otroctvu a vytvárajú z nich tzv. civilizovaný národ. Potreba vyvýšila tróny, vedy a umenia ich utužili. Milujte nadanie, mocipáni tohto sveta a rozprestrite ochranné krídla nad duchmi, čo ho kultivujú.“

A aká je odpoveď?

Bohužiaľ, a nerád to hovorím, ak chce pravda vyhrať, musí zvoliť také prostriedky, aké používa lož a vytvoriť sofistikovanú kontra-marketingovú stratégiu. S využitím rozumu, minima peňazí a množstva kreativity.

A ono sa to dá, aj keď to vôbec (aj vzhľadom na cenzúru internetu) nie je ľahké.

Žiaľ, v hypermodernej dobe, inej cesty niet.

O význame davistickej tradície v slovenskej kultúre, DAV má spoločnú históriu aj s Pravdou

19.08.2019

Článok vyšiel pôvodne pre DAV DVA. Prečo práve DAV a davisti? Prečo sa odvolávať na ľudí, ktorí žili pred takmer 100 rokmi a čo môžu povedať dnešnému mladému človeku? Na Slovensku viac »

Triumvirát utopického socializmu: Charles Fourier, Henri de Saint-Simon, Robert Owen

12.08.2019

Článok je súčasťou projektu pripravovanej knihy Dejiny utópií a seriálu Z knižnice utopického socializmu na webe DAV DVA. Cesta dejinami utopizmu sa dostáva do svojho finále, k trom najvýznamnejším viac »

Rozhovor s profesorom Janom Kellerom: Mladí sú obeťami ideologickej manipulácie!

09.08.2019

Po rozhovore s českým filozofom Michaelom Hauserom vám prinášame ďalší rozhovor s významnou osobnosťou, ktorý bol vytvorený špeciálne pre DAV DVA. Je nim významný český sociológ Jan viac »

odpad, polícia, les, tunel, prešov

Policajti v Prešove zasahujú pre vývoz odpadu z výstavby tunela do lesov

20.08.2019 13:58

Do tejto akcie je nasadených vyše 30 policajtov, rôzna policajná technika či najmodernejšia technika zo strany znalca.

Tibor Gašpar

Gašpar: Úniky informácií v kauze dvojnásobnej vraždy sú nebezpečným precedensom

20.08.2019 13:41

Úniky informácií, napríklad komunikácie z aplikácie Threema sú nebezpečným precedensom, uviedol bývalý prezident Policajného zboru Tibor Gašpar.

požiar, športový zväz

Pri požiari v Rači zomreli dve osoby, nie je vylúčené cudzie zavinenie

20.08.2019 13:34

Polícia už začala trestné stíhanie vo veci prečinu usmrtenia.

Robert Fico

Smer sa opäť ohradil voči spájaniu s ĽSNS, vyhlásenie podpísal Fico aj všetci podpredsedovia

20.08.2019 13:14

Vedenie Smeru odmieta obvinenia, že sa po vražde novinára a jeho priateľky v záujme udržania moci uchádzalo o podporu ĽSNS.

Lukáš Perný

...pravda je revolučná, pravda zvíťazí!

Štatistiky blogu

Počet článkov: 152
Celková čítanosť: 457333x
Priemerná čítanosť článkov: 3009x

Autor blogu

Kategórie