Založ si blog

Marketing náš každodenný, tvorca novodobej mytológie

Po dlhšom čase krátke zamyslenie. Všímate si tie billboardy nových politických strán; tie vyfabulované kauzy; de-politizovanú politiku, ktorá namiesto ideologických problémov používa ako zbrane zneužívanie emócii (slušnosť, boj proti zlu) na dosahovanie jasných mocenských cieľov? To je novodobá mytológia marketingu…

Všetko je postavené na marketingu a médiách do takej extrémnej miery, že sa z marketingu a médií stal novodobý Leviathan. Leviathan absolútna autorita, symbol rešpektu, ktorý si pomocou strachu udržuje autoritu. Táto biblická symbolika, ktorú použil Thomas Hobbes ako synonymum pre absolutistickú vládu, dnes nereprezentuje vládu a politikov… kdeže…politici a vláda sú limitovaní diskurzom a ten je tvorený kým? Médiami, reklamou, marketingom.

Novodobý Leviathan sú médiá a marketing, teda kultúrna hegemónia alebo ideologická nadstavba, ktorá sa vznáša nad ekonomickou základňou. Na zamyslenie stojí otázka, kde je hranica medzi rešpektom a strachom?

Leviathan na obale knihy Thomasa Hobbesa

Marketing vás dokáže pomocou sofistikovaných modelov manipulácie dostať nahor, zabezpečiť vám peniaze, slávu, moc, ale aj naopak, dokáže vás zničiť, zbaviť ľudskej dôstojnosti, vylúčiť zo spoločnosti.

Tu je príklad z praxe: „Ale áno, pracovali sme s dvomi nohami komunikácie. Prvá bola charakteristika alebo čo najpravdivejší obraz o našom kandidátovi. To bola skôr tá emocionálna stránka – Srdce, rozum, charakter. Na druhej strane išlo o zadefinovanie a udržanie racionálneho apelu, ktorý smeroval na nezávislosť – Prvý nezávislý prezident. Tento moment bol prítomný úplne od začiatku a ľudia ho deklarovali ako jeden z dôvodov, prečo sa vôbec zaujímajú o Kisku. Že si sám platí celú kampaň a naozaj nemá žiadnych sponzorov a nie je predĺženou rukou politických centrál.

Marketing rozhoduje o tom, čo sa bude hrať v rádiách, v televízii, o čom sa bude písať, kto bude vládnuť, kto bude na výslní a kto naopak zbavený človečenstva. Rozhoduje o tom, ktorý podnik bude prosperovať a ktorý skrachuje. 

Marketing rozhoduje o tom, čo je pravda a čo je lož. Čo je satira, čo je nenávisť. Čo je slušnosť a čo neslušnosť. Kto je kriminálnik a kto je občan, ktorý oľutoval svoje chyby.

Marketing dokázal vytvoriť na Slovensku dvoch prezidentov, marketing dosiahol privatizáciu strategických podnikov, marketing už zničil niekoľko nevinných ľudí, ktorí sa nikdy nedočkajú rehabilitácie, pretože už väčšina spoločnosti uverila mýtu.

Umenie predať alebo profesionálna forma manipulácie je novodobou formou boja tých, ktorí majú peniaze a prostredníctvom ktorých presadzujú svoje záujmy. Aj preto je pre mňa tak absurdné, že to toľko ľudí stále nechápe, keď vidí všade tie billboardy, reklamy a podvodné kampane… 

Jean-Jacques Rousseau v Rozprave o vedách a umeniach trefne napísal:

„Duch má svoje potreby ako telo. Telesná potreby tvoria základ spoločnosti, duchovné jej dodávajú pôvab. Kým vláda a zákony poskytujú spolunažívajúcim ľuďom bezpečnosť a blahobyt, menej násilnícke a možno mocnejšie vedy, literatúra a umenia venčia girlandami kvetov železné okovy, ktoré ťahajú za sebou, dusia v nich pocit prvotnej slobody, pre ktorú sa zrejme narodili, všepujú mu lásku k vlastnému otroctvu a vytvárajú z nich tzv. civilizovaný národ. Potreba vyvýšila tróny, vedy a umenia ich utužili. Milujte nadanie, mocipáni tohto sveta a rozprestrite ochranné krídla nad duchmi, čo ho kultivujú.“

A aká je odpoveď?

Bohužiaľ, a nerád to hovorím, ak chce pravda vyhrať, musí zvoliť také prostriedky, aké používa lož a vytvoriť sofistikovanú kontra-marketingovú stratégiu. S využitím rozumu, minima peňazí a množstva kreativity.

A ono sa to dá, aj keď to vôbec (aj vzhľadom na cenzúru internetu) nie je ľahké.

Žiaľ, v hypermodernej dobe, inej cesty niet.

Z knižnice utopického socializmu: Christianopolis Jána Valentína Andreæ

06.10.2019

[caption id="attachment_2363" align="alignright" width="250"] České vydanie Christianopolis[/caption] „Bohatí sú tí, ktorí majú všetko, čo skutočne potrebujú a ktorý nenazývajú svojim viac »

Facebook vás môže na konkrétnu mailovú adresu vymazať navždy

29.09.2019

JE MOŽNÉ VÁS ZABLOKOVAŤ NA VAŠU E-MAILOVÚ ADRESU NENÁVRATNE? Nedávno som zverejnil článok o tom ako korporácia Facebook blokuje ľudí. Urobil som ešte jeden experiment. Založil som si druhé viac »

Sci-fi poviedka Utópia 2148, svet po dystopii 2048

27.09.2019

„Utópie sú predčasné pravdy…“ Alphonse de Lamartine Sci-fi utopická poviedka Juraja Janošovského a Lukáša Perného o civilizačných rizikách blízkej budúcnosti… Poviedka vyšla v IV. viac »

sudca, kladivko, zákony

Štvorica sudcov Okresného súdu Bratislava III vyzvala Lindtnera na odstúpenie

20.10.2019 20:12

Pod výzvou sú podpísaní Maroš Fekete, Ivana Fekete, Ivan Bartek a Karol Posluch.

Russia Dam Collapse

Pretrhnuté priehrady na rieke Sejba boli postavené bez povolenia

20.10.2019 20:02

Vyšetrovací výbor Ruskej federácie zadržal riaditeľa ťažobnej spoločnosti, manažéra daného ťažobného úseku a banského majstra.

Christine Lagardeová

Lagardeová si v MMF musela dávať pozor na jazyk, teraz kritizuje Trumpa

20.10.2019 19:59

Bývalá šéfka Medzinárodného menového fondu (MMF) Christine Lagardeová skritizovala obchodnú politiku amerického prezidenta Donalda Trumpa.

SR Slovensko NRSR Čentéš Trnka výbor vypočutie GP

Obvinenie Trnku by malo padnúť čoskoro

20.10.2019 18:30

Meno Trnka ešte len rozvíri politické vody, v priestoroch svojej kancelárie mal mať nainštalované kamery a nahrával si rozhovory so svojimi návštevami.

Lukáš Perný

...pravda je revolučná, pravda zvíťazí!

Štatistiky blogu

Počet článkov: 157
Celková čítanosť: 499868x
Priemerná čítanosť článkov: 3184x

Autor blogu

Kategórie