Založ si blog

Profesor John McMurty: Za rastúci úpadok môže John Locke a Adam Smith

Takmer každý človek s elementárnym vzdelaním vie, že ideu socializmu preslávili (áno, to je to správne slovo, nakoľko zabezpečili tomuto slovo slávu) Marx a Engels, už menej sa vie o Morovi a Campanellovi. Paradoxne, o hlavných ideológoch filozofickej obhajoby systému, ktorý je momentálne globálne aplikovaný vie len pomerne malá skupina ľudí, ktorá sa profesionálne zaoberá filozofiou. Ich mená sú John Locke a Adam Smith. Univerzitný profesor John McMurtry pripomenul v populárnom filme Zeitgeist samotnú podstatu mýtu, ktorý Locke a Smith svojim filozofickým odkazom vytvorili. Aj keď sa liberálna ekonómia odvoláva na vedeckú racionalitu, ideologická podstata kapitalizmu pochádza z absurdne-teologickej argumentácie prirodzeného práva na vlastníctvo. Táto argumentácia je v rozpore aj so samotným kresťanstvom (kresťanský filozof Campanella jasne uvádza, že užívanie všetkého, čo na tomto svete existuje, by malo byť pre všetkých spoločné, pretože aj kniha Genesis hovorí, že Boh nič nerozdelil, ale všetko ponechal ľuďom spoločné, aby plodili deti, rozmnožovali sa a naplnili Zem), nakoľko Kristovo učenie je predovšetkým sociálne (všetci ľudia budú bratia) čo ekonómia vo svojich dôsledkoch mení na Hobbesovské – späť do stavu „človek človeku vlkom.“ Adam Smith kapitalistickú ekonómiu obhajoval cez božiu prozreteľnosť prostredníctvom tzv. „neviditeľnej ruky trhu.“ Profesor McMurtry k tomu dodáva – je to jeden logický klam za druhým. Je to ilúzia a je nepochopiteľné, že to prechádza… 

Hoci zem a všetky nižšie tvory sú spoločné všetkým ľuďom, predsa má každý človek vlastníctvo svojej vlastnej osoby. Môžeme povedať, že práca jeho tela a dielo jeho rúk sú vo vlastnom zmysle jeho. John Locke

Zlato, striebro a diamanty sú predmety, ktorým prepožičiavala hodnotu ľudská záľuba alebo dohoda než ich skutočné užívanie a nevyhnutná ľudská potreba. John Locke

(uvádzam celé titulky k videu pre prípadné budúce citovanie pod videom)

Tibor Moravčík, ktorého argumentácia rovnako vychádza z prirodzeno-právnej rétoriky popísal rozdiel medzi súkromným a osobným vlastníctvom. Osobné vlastníctvo definoval ako vlastníctvo slúžiace k zabezpečeniu životných potrieb človeka, ktoré môže byť individuálne alebo skupinové (oblečenie, dom, pole), kým vlastníctvo súkromné je vlastníctvo určené k získaniu prostriedkov bez práce na priame užívanie majiteľovi.
MORAVČÍK, T.: Súkromné a osobné vlastníctvo. In: DAV DVA, 2017, Dostupné online: http://davdva.sk/sukromne-osobne-vlastnictvo/ (16.1.2017)

Gracchus Babeuf posunul (ako píše Wolfgang Röd), Rousseauve, Morellyho, Mablyho o prirodzenom stave teórie k téze, podľa ktorej prirodzenú rovnosť nemožno zrušiť ani prechodom od prirodzeného k spoločenskému stavu. Ak právny poriadok štátu spôsobuje príkre majetkové rozdiely, porušuje túto pôvodnú podmienku a je treba proti nemu bojovať teda kým tento právny rád existuje, existuje vojna medzi bohatými a chudobnými.

Zaujímavú úvahu na túto tému napísal aj Boris Demovič:
„Pýtam sa sám seba: 
Ako je možné sprivatizovať ešte aj prírodu?! Viem, deje sa to už aj u nás – a nepáči sa mi to – no miera, do akej to dospelo v Austrálii, je dychvyrážajúca. Na rovinu – je mi z toho zle. Súkromná príroda. Však to až nejde dokopy! Nijaký človek ju predsa nevytvoril, nijaký človek ju teda nemá ani morálne právo vlastniť. Viem, niekedy to má z hľadiska ochrany prírody pozitívny efekt, pokiaľ sa napr. vlastník rozhodne urobiť z nej rezerváciu.  Sloboda je dobrá vec – avšak iba do tej miery, pokiaľ nie je na úkor slobody niekoho druhého. Akým právom mi má niekto upierať možnosť chodiť slobodne po zemi, na ktorú som sa narodil rovnako ako on?! Je normálne, že človek potrebuje určité súkromie. Že má právo na nejaký ten dom, záhradku alebo proste zopár árov pozemku okolo neho, kde ho nebude nikto cudzí vyrušovať a otravovať, ale aby niekto vlastnil celé hektáre, celé kilometre štvorcové, ba neraz i desiatky či stovky štvorcových kilometrov krajiny vrátane divej prírody, je niečo absurdné a pre zdravý rozum a dobré srdce neprijateľné.“
DEMOVIČ, B.: Ostnaté drôty…. In: DAV DVA, 2017, Dostupné online: http://davdva.sk/ostnate-ploty-symbol-socializmu-ci-kapitalizmu/  (20.1.2017)

Prepis tituliek z videa:

„John Locke zavádí pojem vlastnictví. Má tři podmínky pro spravedlivé soukromé právo a majetek. A ty tři podmínky jsou:
Musí zbýt dost pro ostatní, nesmíte ho nechat zpustnout a to nejdůležitější je, že do něj musíte investovat svou práci. Zní to spravedlivě – investujeme do světa svou práci a pak jsme oprávněni vlastnit výsledný produkt. Pokud je na světě dost pro ostatnía pokud ho nenecháte zchátrat a nedopustíte žádné plýtvání, pak je to v pořádku. Locke strávil spoustu času prací na svých slavných pojednáních o vládě, které jsou od té doby uznávánými texty pro pochopení ekonomiky a politiky a práva. Dodnes se tyto klasické texty studují. Takže, představil ty 3 podmínky – a vy už skoro přemýšlíte, ať už jste zastáncem soukromého vlastnictví nebo ne, že představil velmi dobře přijatelnou a účinnou obranu soukromého vlastnictví. Ale, on od ní upustil! Upustil od ní jakoby nic. V jedné jediné větě. Říká: „Jakmile do toho jednou vstoupily za tichého souhlasu člověka peníze, stalo se z toho…“ a neříká, že všechny podmínky jsou tím zrušeny nebo vymazány, ale přesně to se stalo. Takže nyní už nemáme výrobek a váš majetek vydělaný vaší vlastní prací. Kdepak, peníze nyní kupují práci. Už se neberou ohledy na to, jestli zbývá dost na ostatní. Už se neberou ohledy na to, zda chátrá  protože říká,že peníze jsou jako zlato a stříbro a zlato nemůže chátrat,a proto peníze nemohou být zodpovědné za plýtvání, což je směšné. Nemluvíme zde o penězích a stříbru, mluvíme o jejich následcích. Je to jeden logický klam za druhým.Ta nejvíce zarážející logická iluze, která mu tady projde… Ale která se hodí majitelům kapitálu a jejich zájmům…Pak přijde Adam Smith a co do toho přidá je náboženství. Locke začal s tím, že Bůh to tak stvořil, že to je Boží právo. A teď tu máme Smitha se svým pořekadlem „Není to jen boží…“ Ve kutečnosti to tak přesně neříká, ale filozoficky to tak v podstatě je. Říká, že to není jen otázka soukromého vlastnictví. Vše, co je nyní „předpokládáno“, tak to je DANÉ. A že tu máme „‘investory, kteří kupují práci“, je DANÉ. Neexistuje žádný limit, kolik práce jiných lidí si mohou koupit, kolik si mohou nahromadit, jak velkou nerovnost – to vše je nyní dané.A tak přijde s jeho velkou myšlenkou, která je opět jen představená v závorkách – mimochodem. Víte, když lidi nabízí zboží na prodej – nabídka a ostatní nakupují – poptávka a tak dále. Jak se nabídka rovná poptávce nebo poptávka rovná nabíce? Jak mohou dosáhnout rovnováhy? A to je jeden z hlavních nápadů ekonomie – jak se dostanou do rovnováhy. A on říká, že to je „NEVIDITELNÁ RUKA TRHU“, která je přináší do rovnováhy. Takže teď je „Bůh“ vlastně nevyhnutelný. Nejenže zaručuje právo na vlastnictví a všechny jeho pěněžní prostředky a jeho „přirozená práva“ ohledně toho, co řekl Locke. Nyní je „Bůh“ systém samotný. Smith v podstatě říká -a to musíte přečíst celé „Bohatství národů“, abyste našli tuto citaci. Říká: „Omezenost minimálních životních prostředků nastavuje limity reprodukce chudých, a že příroda se s tím nemůže vypořádat jinak, než odstraněním jejich dětí.“ Předpovídal evoluční teorii v tom nejhorším smyslu.To bylo hodně před Darwinem. Nazval je „rasou dělníků“. Jak můžete vidět, byl tu zabudován vrozený rasismus,vrozená celoživotní slepota k zabíjení nespočtu dětí. A on si myslel, že to je „neviditelná ruka“, která vyrovnává nabídku s poptávkou a naopak.Vidíte, jak je „Bůh“ moudrý?Můžete tedy vidět spoustu opravdu zhoubných,život zničujících, eko-genocidních věcí,které pokračují a mají,v jistém smyslu, základy i ve Smithovi.

Energeticky sebestačná obec Kněžice

01.04.2018

Etymologický význam slova utópia má viacero výkladov – hovorí o mieste, ktoré neexistuje (z gr. oú+topos –nie-miesto), ale aj mieste pre dobrý život (eu+topos, dobré miesto). Ambíciou nasledujúceho viac »

Branislav Fábry prednášal o súčasných problémoch súvisiacich s výzvami v bioetike

01.04.2018

Dňa 26. marca 2018 sa na pôde Inštitútu filozofie Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity konala prednáška právnika, člena Etickej komisie Ministerstva zdravotníctva SR, odborného asistenta viac »

Trvala len 72 dní, no zmenila svet. Odkaz Parížskej komúny je dodnes aktuálny: ľudia si môžu vládnuť sami

19.03.2018

"Ľud z roku 1789 ovládol vrcholy dejín, pretože mal odvahu, a dejiny dajú patričné miesto i ľudu z roku 1870-1871, pretože nepoznal strach a vo svojej viere zotrval až do smrti." Lissagaray: viac »

polícia, študent, zadržanie,

Na pražskom letisku zadržali cudzincov, ktorí mali surovo napadnúť čašníka

23.04.2018 21:14

Muži sú podozriví zo spáchania trestného činu ťažkého ublíženia na zdraví a výtržníctva, za čo im hrozí až desať rokov väzenia.

ZhiDou D2

Východ Slovenska súperí o piatu automobilku

23.04.2018 20:45

Strategický park Haniska pri Košiciach, ktorý podporila vláda, bude jeden z najväčších v krajine. Môže pritiahnuť aj jednu z najväčších investícií na Slovensku.

Aktuálna informácia, horúca novinka, práve sa stalo, PRAVDA

Biela dodávka narazila v Toronte do chodcov, hlásia zranených

23.04.2018 20:21

Na mieste zasahujú záchranári. Rozsah zranení obetí nebol bezprostredne známy.

SMER-SD: Zostavovanie novej vlády

Užšie vedenie Smeru vybralo kandidáta na ministra vnútra

23.04.2018 19:49, aktualizované: 20:35

Robert Fico však meno neprezradil.

Lukáš Perný

...pravda je revolučná, pravda zvíťazí!

Štatistiky blogu

Počet článkov: 103
Celková čítanosť: 290250x
Priemerná čítanosť článkov: 2818x

Autor blogu

Kategórie