Založ si blog

Niečo z úvah, tipov, myšlienok a citácií zo sociálnej siete IV.

Už po štvrtý krát zverejňujem blog z výberu myšlienok a citácii publikovaných na sociálnej sieti Facebook. Nakoľko je prístup ku starším príspevkom značne obtiažny, rozhodol som sa publikovať niektoré svoje myšlienky, úvahy, statusy, postrehy opäť na blogu. Verím, že budú pre vás inšpiratívne… Text je pomerne rozsiahly nakoľko ide o rôznorodé príspevky písané v priebehu posledných týždňov.

 

 

„KAŽDÁ UDALOSŤ NA SVETE SA DOTÝKA AJ NÁS – O TOM SOM PRESVEDČENÝ. A BÁSNIK MUSÍ NÁJSŤ ONEN STYČNÝ BOD, KDE SA STRETÁVA INDIVIDUÁLNE A KOLEKTÍVNE.“

MIROSLAV VÁLEK

Postrehy

Autor

Autor

8 najbohatších vlastní viac ako 3,5 miliardy najchudobnejších; 1% planéty má viac majetku než 99% populácie, na Slovensku vlastnilo v roku 2011 3,8 miliard 9 najbohatších ľudí (čo je napríklad súčet celoročného priemerného príjmu obyvateľov mesta Trenčín). Príčinou krízy je neobmedzené súkromné vlastníctvo, limity tejto planéty sú pre kapitalizmus neudržateľné! Vedci na príklade experimentu opíc zistili, že nám je biologicky dané bojovať proti nespravodlivosti. A čo sa týka spravodlivých podnikateľov – tí zanikajú vplyvom morálneho postavenia z externého prostredia. A ešte kontrastne jeden bonus od Karola Ondriáša: za socializmu sa za rok narodilo toľko detí ako je počet obyvateľov okresného mesta. Pôrodnosť bola najvyššia pred rokom 1960 a v rokoch 1963 a 1974 a napriek tomu bola zabezpečená dôstojná životná úroveň a plná zamestnanosť obyvateľstva.

***

Kapitalistom sa podarila neskutočná vec – urobili z 99% obyvateľov planéty Zem otrokov a oni sú nielenže spokojní, ale ešte ich aj zastávajú pretože im vytvorili ilúziu, že jedného dňa budú patriť k nim. Tá ilúzia sa volá „americký sen“ a je to jeden z najväčších podvodov v dejinách ľudstva.

***

Po masívnej Mečiarovsko-Dzurindovsko-Miklošovskej privatizácii národných, strategických podnikov a následnej kolonizácii krajiny zahraničnými firmami už neexistuje slovenská ekonomika, existuje iba ekonomika na Slovensku (myslím, že to bol Roman Michelko, ktorý poznamenal tento postreh). Slovenská ekonomika teda neexistuje, existuje len ekonomika na Slovensku, uveďme si príklady: Telekomunikácie vlastnia Nemci, autobusy prepravujú nemecké štátne železnice, elektrárne vlastnia Taliani, železiarne Američania, slovenské pivovari skúpili a zlikvidovali Holandania (Heineken), väčšinu súkromných médií nadnárodná oligarchia, banky a poisťovne vlastní národná a nadnárodná oligarchia, Slovakofarmu – dnes Zentiva vlastní Nizozemsko s pobočkou v CR, Duslo vlasní Babiš, Slovnaft Madari (MOL Group), ostatné vlastnia finančné skupiny a ako čerešnička na torte – Odeva Lipany získala certifikát kvality podľa požiadaviek NATO na výrobu uniforiem. Nuž a to je len ukážka… ako sme slobodní v EU…uff a mimochodom desiatky národných podnikov bolo sprivatizovaných a následne bud predaných do zahraničných rúk alebo zlikvidovaných či dovedených do prežívania (Milex, Elektrosvit, Kovosmalt, Calex, Sigma Lutim, Tatrasklo, Slovakotext, Slovcepa, Slovchemia, VSZ, ZTS, ZDA, LIKO, Strojstav, Tesla, Škoda…). Nuž taká je trpká príchuť globálnej liberálnej demokracie. No a to čo ešte zostalo chcú doraziť majdanisti a pravicoví liberáli v prostredí SaS, Oľano/NOVA, Most-Híd, OKS…

Paradoxy súčasného sveta – vláda chce riešiť 3,7 milióna exekúcií, ale 1,6 percenta HDP ide na NATO, teda žold pre nadnárodnú vojenskú zločineckú organizáciu, ktorá nás nielenže v ničom nechráni, ale sústavne porušuje medzinárodné právo.

Bieda v stanici Bratislava-Vinohrady

Bieda v stanici Bratislava-Vinohrady

Vizionár Juraj Janošovský nedávno prehlásil, že sa nachádzame pred dverami doby temna a policajného štátu, ktorý nahradí právny štát. Ja by som k tomu dodal – už dnes ignorujú tlačové agentúry nepohodlné správy, už dnes verejne lynčujú ľudí, ktorí si dovolia nesúhlasiť s politikou USA a NATO, čo bude zajtra? Budú vešať každého Dostojevského tejto chorej hypermodernej doby? Myslím, že žijeme v tej najmorbídnejšej kombinácii svetov Orwella a Huxleyho. Študenti bojujú proti slobode slova a odvolávajú sa na kritické myslenie, deti a mládež sú indoktrinované na školách ľuďmi z transatlantických inštitútov, knižnice zakazujú diskusie s nebezpečnými konšpirátormi, verejnú mienku diktujú za prachy záujmových skupín korporátne mediálne prostitútky a PR politickí marketéri neoliberálnej pravice, na knihách sa objavujú cedulky s varovaniami, na mail chodia správy, varovania o údajnom ideologicky nebezpečnom obsahu videa (vlastná skúsenosť s predvolebným video Vzdor), blokujú sa účty a stránky na sociálnych sieťach, pričom tie najmorbídnejšie a najnechutnejšie sú masovo podporované a dokonca citované v mainstreamových médiách, zakazujú sa komentáre pod článkami, je prakticky zakázané diskutovať na vybrané historické témy, vyhadzujú sa ľudia z práce pre názor alebo nemajú možnosť sa zamestnať. Pýtam sa, čo bude zajtra? Bude nebezpečné šíriť informáciu o výdobytkoch socialistického hospodárstva alebo budú zakázané aj katedry Ruského jazyka? Čoho sa ešte dožije naša generácia? Verejného lynčovania tých, ktorí si dovolia nesúhlasiť? Vitaj nová totalita, vitaj transatlantická totalita… Napriek tomu, že máme zvolenú vládu, v podstate tu vládne tretí sektor ako tieňový establišment.

***

Pred voľbami: Jean-Luc Mélenchon – nepočul som zatiaľ o ňom ešte nič, no viem len jedno – ak sa nepáči SME-čku a Petit Press je to dobré znamenie. A práve čítam, že obdivuje Castra a Cháveza, chce výstúpiť z EU a NATO, démonizuje ho mainstream – výborne – bude to správny chlapík.

Poučenie z Juhoslávie

Nikdo nevyhrál, jen jsme přežili se spoustou zlých snů. Myslím, že mám schopnost vycítit problémy, víte…když každý říká, že všechno bude v pořádku, tak si uvědomíte, že se všechno rozpadne.

Selco popisuje kolaps v Bosně v roce 1992, jaké to bylo žít ve městě celý rok…

Lenin žije

článok pre komunistický časopis VZDOR o unikátnom projekte RT.com#LeninTracker #1917LIVE

Prejav na 1. máj

Lukáš Perný a Mária Kráľovičová, národná umelkyňa

Lukáš Perný a Mária Kráľovičová, národná umelkyňa

Celé komunistické hnutie, marxizmus a proletariát vznikol ako reakcia na katastrofálne pracovné podmienky pracujúcich ľudí v 19. storočí (Francúzsko, Nemecko, Británia). Zaujímavosťou je, že proletariát vznikol napríklad v Británii až po obilnom prevrate – teda zákaze drobného poľnohospodárstva, čo spôsobilo, že si ľudia z dedín hľadali prácu v priemyselných centrách. V prvej CSR strieľali vtedajší demokrati do obyčajných ľudí, ktorí len žiadali svoje základné práva a ľudskú dôstojnosť. „25. mája 1931 napadli Slávikovi četníci demonštráciu poľnohospodárskych robotníkov vedenú komunistickým poslancom Štefanom Majorom. Zastrelili troch demonštrantov a mnohých zranili. … Četníci vykázali z Košút aj komisiu Ligy pre ľudské práva, zloženú zo samých právnikov, ktorej bol aj člen redakcie DAVu D. Okáli,“ píše S. Drug. Taká perlička – dnes už nemá ani kto štrajkovať, pretože cukrovar v Sládkovičove ani neexistuje, nakoľko podľahol ekonomickej kolonizácii po roku 1989. Štrajkov a protestov bolo v 1. republike ako húb po daždi. Okrem Krompách, kde zabili štyroch ľudí, treba určite spomenúť aj mestá ako Nové Mesto nad Váhom, Gemerská Hôrka, Hlohovec, Rumanová, Močenok a Vráble. Podľa J. Minárika bolo na Slovensku v rokoch 1921-1938 asi 920 štrajkov, na ktorých sa zúčastnilo 270 000 robotníkov. V rokoch krízy 1929-1933 úrady zaznamenali 1034 akcií nezamestnaných.

V dobe súčasnej ekonomickej kolonizácie a skupovania pôdy zahraničnými vlastníkmi sa dostávame do obdobnej situácie. Nasledovalo vykorisťovanie, kumulovanie nadhodnoty a ziskov medzi najmajetnejšími, socializácia strát, odcudzená práca, nezmyselná práca, prekarizovaná práca. Krízu v roku 2008 zachránili injekcie z verejného sektora, pokrytie strát z platov zamestnancov. Situácia je viac než zlá aj dnes. Mladí ľudia sú bez práce a práce bude menej a menej. Mnohé pracovné miesta nahradia roboty, čím prídu o prácu milióny ľudí. Problematika práce bude aj podľa futurológov veľkým problémom pre 21. storočie. V prípad, že sa neprerozdelí bohatstvo najmocnejších vzniknú vzbury, preto už vládnúca trieda plánuje nad tzv. držhubným – nepodmieneným základným príjmom, ktorý by stabilizoval situáciu, teda zatvoril by ústa tým, ktorí by sa chceli búriť – argumentom bojujete proti systému, no systém vás živí = ste úspešnými trpení paraziti. Navyše nikto nevie, z čoho by bol platený, aká by bola jeho výška a či by nestúpli ceny tak, že by to viedlo napr. vo väčších mestách de facto k životu o hlade a smäde so zaplateným nájmom, plynom a elektrinou. Dnes tak však žijú aj mnohí ťažko pracujúci ľudia vo fabrikách. Sú nútení splácať do smrti hypotéku a žiť v pernamentnej neistote zo straty práce. Víziu pre ľavicu v 21. storočí by mohol byť podmienený základný príjem a plná zamestnanosť v zmysluplných verejnoprospešných povolaniach – kde bude práca nie lopotou, ale potešním. V každom prípade, aj tu je problém vlastníctvo výrobných prostriedkov a predstava, že vládnúca trieda začne budovať komunizmus je nekonečne naivná. Bankári, oligarchia, finančné skupiny, nadnárodné korporácie a iné záujmové skupiny, radšej siahnu po preriedení nepotrebných v globálnej vojne a upevní „komunizmus pre 1% najbohatších.“ Netreba však prestať veriť vo svetlé zajtrajšky a preto treba dodať, že moc zmeniť svet je stále v nás, v davoch obyčajných ľudí.

Nech internacionála zatrasie stoličkami všetkých otrokárov, nech hnev utláčaných a zbedačených rozbije tróny vykorisťovateľov, bankárov a lichvárov. Nech nový zajtrajšok prinesie spravodlivosť, nech znova vládne ľud sám!
(edit: mladý pravicovým liberálom, ktorí sa tak strašne smejú venujem malý odkaz, história nám dá za pravdu)

Lukáš Perný - 1 máj

Lukáš Perný – 1. Máj

O Parížskej komúne, prvej socialistickej vláde ľudu:

„Sociálne ekonomické opatrenia Komúny mali socialistický ráz. Parížske podniky, ktoré buržoázia opustila, boli predané robotníckym združeniam; mzdy robotníkov, nízke platy úradníkov a učiteľov boli zvýšené a pokuty zrušené. Pracujúci Parížania boli presťahovaní z pivničných obydlí a manzard do bytov boháčov. Komuna mesto zmenila. Paríž prestal byť mestom radovánok boháčov celého sveta; lúpeže ustáli, mestské ulice boli bezpečné, aj keď v nich nebolo vidieť ani jedného policajta; divadlá, múzeá, galérie boli otvorené pre ľud. Veškerá činnosť Komúny vyjadrovala záujmy väčšina pracujúceho ľudu a uprevňovala republlikánske zriadenie. Hlavné, čoho sa Komúne nedostávalo, bol čas preto jednotlivé sociálne ekonomické opatrenia mohla len naznačiť smer, kam sa bude ubrať vývoj. „Veľkým sociálnym opatrením Komúny,“ konštatoval Karol Marx, „bola jej vlastná existencia, jej práca.“ Komúna bola prvou diktatúrou proletariátu v dejinách, zastávala myšlienku oslobodenia pracujúcich všetkých zemí, jej činnosť nadobudla internacionálneho charakteru. V. I. Lenin v článku Pamiatka komúny napísal: „Všetka francúzska buržoázia, všetci statkári, burziáni, továrníci, všetci velkí aj malí zlodeji, všetci vykorisťovatelia sa proti nej spolčili. Tejto buržoáznej koalícii podporovanej Bismarckom (ktorý prepustil z nemeckého zajatia 100 tisíc francúzskych vojakov, aby pokorili revolučný Paríž) … cez všetky chyby je Komuna veľkým vzorom veľkého proletárskeho hnutia 19. storočia“, sa podarilo poštvať neuvedomelých roľníkov a drobnú vidiecku buržoáziu proti parížskemu proletariátu…“ Po porážke Komuny boli reakcionármi zastrelených nad 30 tisíc ľudí, 10 tisíci boli deportované do vzdialených kolónií, kde väčšina zomrela na tropické choroby a následky ťažkej galejníckej práce. Parížska komuna (1871) trvala 72 dní ale jej činy sú nesmrteľné. Marx napísal: „Zásady Komúny sú večné a nemôžu byť zrušené.“
Mezinárodní komunistické, dělnícké a národne osvobozenecké hnutí (60.-80. léta 18. století – 1973, Moskva,1974

Marx

„Práce není zdrojem veškerého bohatství. Příroda je právě tak zdrojem užitných hodnot (a z těch se přece skládá věcné bohatství!) jako práce, která sama je jen projevem jedné přírodní síly, lidské pracovní síly. … Buržoazie má velmi dobré důvody k tornu, aby přisuzovala práci nadpřirozenou tvůrčí sílu; neboť právě z přírodní podmíněnosti práce vyplývá, že člověk, který nemá jiné vlastnictví než svou pracovní sílu, musí být za každého společenského a kulturního stavu otrokem jiných lidí, kteří si přivlastnili předmětné podmínky práce. Může pracovat jen s jejich svolením a tedy také jen s jejich svolením žít.“

„Ve vyšší fázi komunistické společnosti, až už jednotlivci nebudou v zotročujícím područí dělby práce a až tedy zmizí i protiklad mezi duševní a tělesnou prací; až práce nebude pouhým prostředkem k životu, nýbrž stane se sama první životní potřebou; až s všestranným rozvojem jednotlivců vzrostou i výrobní síly a všechny zdroje sdruženého bohatství potečou plným proudem — teprve pak bude možno plně překročit úzký obzor buržoazního práva a společnost bude moci vepsat na svůj prapor: Každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb!“

O Kristovom odkaze

Odkaz Kornel Witolda z Poľskej strany Zmiana ku zmŕtvychvstaniu Ježiša Krista: „Kristus ako ostatní proroci v histórii sa objavili na svete so svojou misiou ako výzvou proti imperializmu svojej doby. Nieje to iba forma a prázdna figúra bez odkazu na súčasnosť… Antiimperialistický Kristus je nažive a dnes ešte viac než 2 tisíc rokov dozadu. Kristus nie je iba klerikálna konzervatívna nástavba, Kristus je povstanie a obetovanie… rebélia proti systému založenom na nespravodlivosti, povstanie proti pokrytectvu, faloši, povstanie proti lži, rebélie pre smrť. Rovnako hlboký a univerzálny odkaz ako pri príležitosti Vianoc. Treba čítať znamenia…“

Stav poľnohospodárstva

Práve som debatoval s originálne mladým družstevníkom Ing. Filip Gubiš o fungovaní miestneho družstva. Neoliberálna globalizácia, ktorá prišla spolu so vstupom do EÚ a ekonomickou kolonizáciou po roku 1989, dumpingové ceny úplne zlikvidovali chov ošípaných tak, že sa ich jednoducho neoplatí chovať. V susednej dedine stále bojujú a ošípané chovajú a som taktiež rád, že stále funguje aj družstevný bitúnok v Ivánke pri Nitre. Aj miestne družstvo sa stále drží aspoň s chovom kráv – mlieko odkupuje Agrotami; v rámci rastlinnej výroby sa pestuje pšenica, raž, slnečnica, kukurica, repka olejná, jačmeň, pohánka, ďatelina; jačmeň sa dokonca exportuje do zahraničia. Držím miestnemu družstvu palce v boji proti súčasným neokolonizátorom.

Ladislav Hohoš o súčasnosti

„Ide o Benthamovo panoptikum zdokonalené tak, že každý si je sám väzniteľom. Namiesto navzájom izolovaných ciel sú obyvatelia digitálneho panoptika prepojení sieťami a intenzívne navzájom komunikujú. Nie sú väzňami, žijú v ilúzii slobody. Sami sa dobrovoľne vystavujú na obdiv, sebanasvietenie je efektívnejšie než nasvietenie zvonku. Sebavykorisťovanie je efektívnejšie než vykorisťovanie, lebo je maskované pocitom slobody.“ Ladislav Hohoš

9. máj v Ruskom kultúrnom centre

18424060_10208770091440985_4956693266995117236_n

V Sovietskom zväze padlo 27 miliónov ľudí za našu slobodu. Nezabúdame. Novodobí cenzori nikdy nezmažú z dejín, že nás od zániku oslobodili práve sovieti a Červená armáda.
#1945 #socialism #denvitazstva #ДеньПобеды

Je to už tradíciou, že vždy po oslavách deviateho mája – rusky Deň Pobedy na Slavíne- navštívim Ruské Centrum Vedy a Kultúry v Bratislave, kde je pripravený každoročne nádherný kultúrno-umelecký program ruských piesní, tanca, divadla a básní. Nemusíte ani vedieť po rusky a porozumiete cez silu emócii a zrozumiteľnosti slovanského jazyka. Nádherné a emotívne piesne o lúčení, hrdinstve, vlasti a smrti vo vojne hrdých Sovietov proti nacistom. Spev a básne Marína Mattielighová s nádherným doprovodom talentovanej klaviristky Irina Rogach spolu s ďalšími umelkyňami aj tento rok pohladili moju dušu. Na akciu zavítala aj súdružka Ivanka Džiubová, plná energie a radosti zo života, pamätník stavebný inžinier Adolf Tomeček a major vo výslužbe Eugen Mýtnik. Všetci spoločne sme si zaspievali ruské, ale aj ukrajinské či bieloruské balady. Bol to krásny zážitok. Nech žije rusko-slovenské priateľstvo, nech naše slovanské národy ukážu svetu svoju srdečnosť a ľudskosť, aby išli príkladom

 

Ústavná ochrana pôdy

Možno aj vďaka rôznym občianskym iniciatívam vznikol tlak na vládu a podarilo sa vybojovať toto malé víťazstvo. Prvé občianske aktivity za záchranu slovenskej pôdy spustila Helena Mezenská. Prvá celoslovenská konferencia za obnovu poľnohospodárstva sa konala v lete minulého roka v Zemianskych Kostoľanoch. Organizátormi konferencie boli Peter Papánek a Štefan Hronček, ktorí na ňu pozvali aj zástupcov politických strán, venujúcich sa vo svojich programoch problematike potravinovej sebestačnosti. Okrem nich sa jej zúčastnili aj ľudia z praxe, zástupcovia občianskych združení (Charta 2015) či slovenskej inteligencie, ľudia z komunálnej politiky, občianski aktivisti a taktiež zástupcovia redakcie novej kultúrno-politickej revue DAV DVA. Hlavným cieľom konferencie bolo zabránenie predaju slovenskej pôdy do zahraničia a obnovenie potravinovej sebestačnosti Slovenska. Výstupom prvej konferencie bolo spoločné vyhlásenie účastníkov, ktorým chcú zabrániť zmene zákona o zákaze predaja pôdy do zahraničia a ktoré bude odoslané príslušným štátnym orgánom. Konferencie sa zúčastnili napr. Juraj Janošovský, Jalal Suleiman, Andrej Janco. Neskôr iniciovala skupina DAV DVA petíciu Slovenská pôda patrí nám! (signatármi boli Lukáš Perný, Tomáš Bóka, Ladislav Michalek, Tomáš Klimek, Marek Kopilec, Dávid Diczházy, Juraj Janošovský, Miroslav Hazucha). V apríli sa konala akcia Zhromaždenie za ústavnú ochranu pôdy, ktorú podporila aj redakcia ZEM & VEK. Akciu podporili Suve Reno, Vejan, Miroslav Žiarislav Švický, Robo Grigorov a další. Možno aj tento občiansky tlak dopomohol, že sa v ústave zakotvuje definícia pôdy ako neobnoviteľného prírodného zdroja, ktorý požíva osobitnú ochranu zo strany štátu a spoločnosti. Novela ústavy zároveň otvára možnosť obmedziť nadobúdanie našej pôdy zahraničnými subjektmi. Považujem to za malé víťazstvo vo veľkej vojne národných štátov proti neokolonializmu. Politici museli reagovať, nenecháme si zobrať aj to posledné čo máme.

Klus nepotrebuje ochranu slovenskej pôdy pred korporáciami

Podľa Klusa ochranu pôdy nepotrebujeme a zmena ústavy je zbytočná (zdroj TA3) – neoliberálny kapitalista lobujúci za nadnárodné korporácie sa opäť vyfarbil. Strana SAS je čisté zlo, najreakčnejší a najnebezpečnejší vlastizradný element! Inak všimnite si spoločnú vlastnosť liberálov – ak ich označíte tým, čo preukázateľne ideologicky, záujmovo a politicky zastupujú, začnú sa uškŕňať. Nedávno o tom písal aj L. Blaha: „Za slovo „neoliberalizmus“ sa vždy hanbili, je príliš ideologické. Pre väčšinu ľudí sa neslušným slovom stáva aj „globalizácia“, najmä ak je spájaná s neobmedzenou mobilitou kapitálu.“ A tak si vymýšľajú manipulatívne a lživé frázy o slobode, demokracii, slušnosti či známy to pojem štandardný európsky politik.

Ján Šlinský pre všetkých hipsterských „aktivistov“ z tretieho sektora, tento človek je skutočný ekologickí aktivista, nie bratislavskí hipsteri. Jaslovský a jemu podobná banda sa mi smiali, že ekologický aktivizmus musí byť spätý s autentickým antikapitalizmom – tento človek to reálne spĺňa, lebo pochopil, že chyba je v samotnom systéme:
„Za peniaze Monsanto bojujete proti Monsantu. Trieskate proti globalnemu kapitalu a plati vás Soroš. Bojujete za zvyšenie kvality potravin, mame veganske a take kurzy, hentake kurzy a po skončení idete do supermarketu a nakupite sračky. Skončil grant, skončil projekt, my už aj život budeme mať na granty, nemam grant nežijem. Vytvorte v každej dedine komunitnu zahradu, kde budu miestni pestovat zeleninu.“

https://www.facebook.com/bezcenzurytvprogram/videos/596482463893194/

Plevza o Husákovi

Historik Viliam Plevza (aj o mojej knihe):
„V tejto situácii mi je sympatické, že o dve generácie mladší ľudia sa v oblasti historickej vedy seriózne a vážne zamýšľajú čo sa stalo a k čomu sme dospeli. Vytvára sa tu pomerne silná skupina v oblasti historiografie mladých ľudí, ktorí sa nebáli začať aktuálne témy, ktoré sa týkajú osobností, ale aj hodnotenia spoločenského pohybu. Je ich tu viacero…či už ten Novomeský (Perného kniha) či memoárová kniha o Husákovi (Černák s Mockom)… žiaľ sa to celé rozptyľuje, ale ten nástup tu cítiť…táto literatúra je fundovaná a píše o ľuďoch, o ktorých sa po roku 1989 len nadávalo pejoratívnymi názvami… v týchto dvoch knižkách vidím spoločného menovateľa – že sa dokázalo, že v celej modernej histórii Slovenska a Slovákov, bolo len jedno jediné obdobie, kedysi Slováci rozhodovali a vládli sami. … To Slovensko bolo tak jedinečné a samostatné, že človek to až obdivuje a dochádza k záveru, že jeden jediný krát sme vstúpili do dejín ako národ, ktorý rozhoduje o svojej budúcnosti vlastnými silami. …Bolo to prvé veľké a úspešné vzopätie národa.“

Offering

Kapela príbuzná francúzskej Magme, vypočujte si…

Hroboň a Tatry

18403585_10208746533132042_3644241006665418439_nPohľadnica z Tatier…spomenul som si na zabudnutého velikána, samotárskeho starca Sama Bohdáňa Hroboňa a jeho verše písané v Tatrách, na salaši pod Bielou skalou. Hroboň, mesianista, stúpenec Kollárovského konceptu všeslovanskej vzájomnosti a hlboko veriaci mystik je zahalený závojom otázok. „Fascinovaný kollárovskou ideou zjednotenia všetkých slovanských kmeňov videl Hroboň paralelu utrpenia Krista v osude Slovanov a po tisícročnej kliatbe hlásal nástup večnej christoslavianskej ríše,“ píše sa v jednom zo životopisov. Na salaši pod Bielou skalou rozprával miestnym svoje úvahy, ktorým nikto z poslucháčov nerozumel, ale nakoľko ho mali radi, nechali ho rozprávať sťa obecného blázna. Ako slovenský majster Eckhart mal mystické vidiny, ktoré si starec nevedel vysvetliť a držali ho kdesi medzi nebom a zemou. Zomrel v úplnej biede a opustený… začítajme sa do jeho krásnych veršov:

„Na troch vrchoch zlatý kríž, na doline skala, na tej skale ruža-kvet,
nad tým krížom hviezda-svet, krajna svetovala. Svetovala krajna,
svetovala tajna, takej viac nebude, kým svet mrakom bude. …
Nebudú tie hory nad matičkou smútiť, nebude svet svetov mrakom sa kormútiť, bo v mraku nad krížom hviezda sa zjasnieva a zo tvrdej skaly ruža prekvitnieva.“ Samo Bohdan Hroboň, Prelietaj

Anti-NATO protest

Zakázané informácie, historické poučenie z dejinného vývoja:
„Len v roku 1970 venovali štáty NATO na prípravu vojny 103 miliárd dolárov, v roku 1972 predstavoval vojenský rozpočet NATO až 115 miliard dolárov. V rokoch 1966-1970 bolo len v USA venované na vojenské účely asi 400 miliárd dolárov.
V podmienkach ostrého triedneho boja, je v tretej etape všeobecnej krízy kapitalizmu zrastanie štátneho aparátu s monopolmi: štátna moc sa stále viac vzďaľuje ľudu a štát sám vystupuje ako mocný kapitalista. Vo Veľkej Británii, Francúzsku, NSR,Taliansku, Rakúsku a Švédsku sa 15-25% hrubej domácej produkcie vyrába v štátnych podnikoch, súčasne vystupuje štát ako hlavný odberateľ zbraní, čo umožňuje rozprávkové zisky monopolom a udržuje ekonomiku na nezbytnej úrovni. … Vážnou hrozbou pre ľudstvo je rasť všemocnosti monopolov, rast štátne monopolistického kapitalizmu: vlády všetkých významných krajín kapitalistického sveta sú väčšinou zostavené zo zástupcov monopolov.“ Aj preto je dôležitá jednota všetkých antiimperialistických, komunistických a vlasteneckých síl.
#stopNATO #antiNATO #mier #socializmus

Jalal Suleiman, Juraj Janošovský, Lukáš Perný, Roman Michelko po proteste proti NATO v Bratislave

Jalal Suleiman, Juraj Janošovský, Lukáš Perný, Roman Michelko po proteste proti NATO v Bratislave

Historické stretnutie predstaviteľov slovenských autentických socialistov a vlastencov po proteste proti NATO v Bratislave. Som veľmi rád, že sa mi podarilo dostať za jeden stôl ľudí, ktorých si nesmierne vážim a ktorých ovládajú cnosti, zmysel pre spravodlivosť a vyššie ideály. Spisovateľ Roman Michelko pripomenul reálne možnosti ľavice na Slovensku v podmienkach kolónie (geniálny postreh – namiesto slovenskej ekonomiky existuje iba ekonomika na Slovensku), podpredseda KSS Jalal Suleiman predstavil integračnú víziu Socialistického frontu, ja som sa vyslovil za spájanie progresívnych síl v hnutí a všetkých schladil na fotke skrývajúci sa aktivista Juraj Janošovský pripomenutím, že najdôležitejšie sú vonkajšie okolnosti, ktoré ovplyvňujú diskurz. Zhodli sme sa na tom, že socialisti potrebujú nového silného lídra. Veľmi zaujímavá diskusia. Na záver sme sa dohodli na užšej spolupráci v rámci publikačnej činnosti pre časopis DAV DVA. Do toho padlo výborne na chuť studené pivo…Dakujem za stretnutie.

Nenechaj sa okradnúť - fotka z Vysokých Tatier, žiadna fotomontáž„Myslím, že táto EU nie je politicky zjednotená, je zjednotená len chamtivcami, ktorí chcú viac získať, viac prosperovať spoločnou prácou.To je jediná motivácia, ktorá drží Úniu pokope.“ Dr. Armand Clesse

Roman Michelko na proteste proti NATO:
„Krásny príklad, privatizácia US. steel. Dzurinda ju predal za 60 miliónov, dneska ju Číňania kupujú za 1500 miliónov. Rozdiel 1440 miliónov. Basternák 2 milióny, Dzurinda 1440 miliónov. Slovenské elektrárne, predaj 780 miliónov, 40 elektrární. … Keď sa po 15 rokoch Fico pokúšal dostať naspäť Gabčíkovo hrozili mu Enel medzinárodnou arbitrážou a požadovali 550 miliónov. Existuje väčšia, esenciálna ekonomická vlastizrada? Kto dneska šlape pre Dzurindovou, Miklošovou haciendou? Povedzte mladým ľuďom nech na týchto zločincov idú, pred ich dom. Kto ich konečne povedie pred zodpovednosť?! Všetko sme dali za pár drobných. Toto nikomu nevadí. 2 milióny áno, 1440 miliónov, to nevadí nikomu. Hovorme mladým ľuďom: toto sú tí zločinci, títo okradli spoločnosť. Títo spôsobili, že sme takmer banánová republiky. Títo spôsobili, že neexistuje slovenská ekonomika, že existuje len ekonomika na Slovensku.“

Čoskoro euroatlantickými fanatikmi zakázaná slovenská hymna

Máme to ešte aj v hymne: „zastavme ich bratia, veď sa ony stratia,: Slováci ožijú… To Slovensko naše posiaľ tvrdo spalo, ale blesky hromu vzbudzujú ho k tomu, aby sa prebralo.“ A čo je úlohou národných buditeľov? Prebudiť tento národ. A veru bratia, na čo ešte čakáme. Zobrali nám všetko – národné hospodárstvo, pôdu, dôstojnosť, suverenitu, sebestačnosť, zadlžili nás, i naše deti, obetovali nás na oltári nadnárodného globálneho kapitalizmu a uvrhli do otroctva v automobilkách a zahraničných firmách. Zničili našu kultúru, našu slovanskú súdržnosť, nahradili ju hyperkonzumom, dekadenciou, individualizmom a úpadkom. Predali ešte aj hrdosť nášho národa – Vysoké Tatry. Máme ešte čo stratiť? Je na čase sa vzbúriť v mene vyššej spravodlivosti.Text piesne „Nad Tatrou sa blýska“ končí slovami: „Už Slovensko vstáva, putá si strháva, Hej rodina milá hodina odbila, žije matka Sláva.“ A veru ako povedal Karl Marx: Nemáme čo stratiť, iba svoje reťaze.

Úsvit lepších časov

Úsvit

Úsvit

Práve dnes mi prišiel priamo od jediného, v politike aktívneho slovenského komunistu, Ivan Hopta časopis Úsvit, kde spropagoval aj DAV DVA – kultúrno-politický magazín a výzvu DAV DVA proti CETA adresovanú Europoslancom. Časopis Úsvit nájdete skoro v každom stánku a v najnovšom čísle mám dokonca vlastný článok proti vojnovej politike NATO pri príležitosti výročia tzv. „humanitárneho bombardovania“ Srbska a Vojvodinských Slovákov. Som rád, že vznikol tento časopis a vychádza už štvrtý mesiac…

Elektrosvit Nové Zámky

Chceme zachovať činy, z ktorých sa rodil dnešok, na poučenie najmladšej generácii a budúcim pokoleniam. Chceme ukázať aj život nepokorených a zocelených, grandióznu epochu slobodného života a veľkých spoločenských premien, ktorých statočnou prácou jednej generácie zrodila sa socialistická spoločnosť. V závode – i v celej našej spoločnosti,“ takto grandiózne začína predslov ku knihe o národnom podniku Elektrosvit. Dnes, v čase keď je naša krajina kompletne kolonizovaná nadnárodnými korporáciami sa zdá byť až nemožné, že Slovensko malo vlastné a fungujúce, prosperujúce národné podniky. Kniha, pochádzajúca z roku 1975 nesie so sebou odkaz a okrem nádeje aj kruté vytriezvenie z toho, čo priniesla tzv. liberálna demokracia, rozumej neoliberalizmus. Ak sa dnes nazýva Husákové Československo normalizačné, tak stav po roku 1989 môžeme kľudne označiť neoliberálna abnormalizácia. V dnešných časoch zostalo zo slávneho Elektrosvitu iba zopár rozpadnutých múrov a smútok.

Čo tak zorganizovať veľký pochod proti privatizácii, za zatknutie všetkých privatizérov a rozkrádačov, ktorí po roku 1989 zničili národné podniky tejto krajiny? Bude tento nápad zajtra vo všetkých masmédiách?

 

Stránka Socialistický front a národno-oslobodenecké hnutie na Slovensku

https://www.facebook.com/groups/657329124477939/

Vedecký komunizmus: Kapitola VII., s. 113 – Národnooslobodzovacie hnutie

Súčasťou svetového revolučného procesu je národnooslobodzovacie hnutie. … Národy, ktoré boli ešte včera spútané reťazami kolonializmu, vstupujú na cestu národnej nezávislosti. Imperializmus rozdelil ľudstvo na hŕstku privilegovaných veľmocí a nimi utláčanú väčšinu národov sveta. Roku 1919 pripadalo na kolónie a závislé krajiny 72% územia a 69,4% percenta obyvateľstva. Koloniálna sústava znamená národnostný útlak a vykorisťovanie národov v najneľudskejších a barbarských formách. Imperializmus spôsobil obrovské škody v ekonomickom, politickom a kultúrnom vývine ázijských, afrických a latinskoamerických krajín. … Politická nezávislosť vytvára v bývalých koloniálnych a polokoloniálnych krajinách nevyhnutné predpoklady pre riešenie celonárodných životných úloh, pre boj za sociálny pokrok. Otvárajú sa perspektívy prekonania sociálno-ekonomickej zaostalosti rozsiahlych oblastí sveta…
Marxizmus po prvý rez vedecky určil historické miesto národno-oslobododzovacích revolúcií. Marx a Engels spájali národnostnú a koloniálnu otázku s triednymi vzťahmi a s triednym bojom. Dokázali, že národnostný útlak charakteristickou črtou kapitalistickej spoločnosti. Základ tohto útlaku spočíva v súkromnovlastníckych vzťahoch, ktoré určujú záujmy a politiku vykorisťovaných tried.

… Národno-oslobododzovacie revolúcie patria k demokratickým revolúciám nového typu:
1, sú protiimperialisticky zamerané
2, úlohou nár-osl. revolúcií je nielen politické, ale aj ekonomické oslobodenie bývalých koloniálnych a závislých krajín. Vybojovaním politickej samostatnosti sa tieto krajiny ešte nezbavujú imperialistického vykorisťovania. Ostávajú „svetovou dedinou“ kapitalistickej sústavy. Zahraničné monopoly si spravidla zachovávajú úplnú alebo čiastočnú kontrolu nad ich hospodárskym životom. Práve pre tento systém imperialistickej kontroly a vykorisťovania sa stáva úlohou národnooslobodzovacieho hnutia vymaniť krajinu z ekonomického područia.
3, počas nár-osl. revolúcií sa rieši otázka, akú cestu rozvoja majú voliť bývalé kolónie a závislé krajiny. Keď nár-osl. hnutie minulej epochy zvrhli cudzozemské panstvo, odstránili stredoveké zátarasy z cesty kapitalistického rozvoja. V tom čase sa nár. hnutie rozvíjalo buď ako buržoázne alebo ako buržoáznodemokratické. Naproti tomu teraz môžu viesť nár-osl. revolúcie k vytvoreniu predpokladov pre prechod k socialistickým premenám. V minulosti bola možná len jedna cesta- kapitalistická. Dnes sú možné dve cesty vývinu – k socializmu alebo ku kapitalizmu.

Kolonizátori hľadajú súčasne nové metódy a prostriedky na zotročenie krajín, ktoré si vybojovali nezávislosť. Organizujú intervencie, štátne prevraty, klamanie, podplácanie, vydieranie, vraždenie nepohodlných vodcov, rozdúchávajú národnostné a kmeňové nesvár. Usilujú dať moc svojim bábkam, roztrieštiť bývalé kolónie na časti, vyvolať separatisické hnutia. Systém nových foriem a metód, ktoré imperializmus používa aby oslobodené krajiny udržal vo svojom područí dostal názov neokolonializmus. – Vnucovanie kapitalistickej cesty krajinám, ktoré sa oslobodili spod útlaku, je základom plánov súčasných kolonizátorov. Kolektívny kolonializmus predstavuje napr. NATO a spoločný trh.

Nekapitalistická cesta vývoja
SKÚSENOSTI ukazujú, že úlohy sociálneho pokroku sa v oslobodených krajinách riešia úspešne, keď sa za ich uskutočnenie mobilizujú masy a keď sa proti zámerom reakcie stavajú všetky sily, oddané demokracii a socializmu, ZJEDNOTENÉ V BOJI! Utvorenie a upevnenie masových a dobre organizovaných revolučných strán, schopných uvedomele vyjadrovať túžbu národov po socializme a plniť úlohu avantgardy, má mimoriadny význam pre osudy pokrokového vývinu v týchto krajinách.

JEDNOTNÝ ĽUDOVÝ PROTIIMPERIALISTICKÝ FRONT
Jednotný ľud.protiimperialistický front je zjednotením všetkých sociálnych a politických síl národa, ktoré sú schopné hrať pokrokovú úlohu v danej etape revolúcie. KEĎŽE PODMIENKY A ETAPY NÁR-OSL. BOJA NIE SÚ VO VŠETKÝCH KRAJINÁCH ROVNAKÉ, NIE SÚ ROVNAKÉ ANI ÚLOHY JEDNOTNÉHO FRONTU, ANI JEHO SOCIÁLNE ZLOŽENIE.

Súčasťou tohto frontu sú:
ROBOTNÍCKA TRIEDA – najrozhodnejšia odporkyňa imperializmu a vnútornej reakcie…
ROĽNÍCTVO – hlavný spojenec proletariátu, 2/3 obyvateľstva, ma veľké revolučné možnosti, roľníctvo sa usiluje o pôdu a o podstatné zlepšenie svojich životných podmienok. Má životný záujem na odstránení feudálnych vzťahov, na uskutočnení agrárnej reformy, vyhnaní zahraničných monopolov a na demokratizácii spoločenského života.
NIŽŠIE MESTSKÉ VRSTVY a MESTSKÁ BURŽOÁZIA – ako ukazujú skúsenosti niektorých krajín, významné miesto v národnom fronte môže mať mestská maloburžoázia a nižšie mestské vrstvy. Maloburžoázia je spojená so súkr. vlastníctvom. Súčasne sa spravidla sama zúčastňuje na procese, trpí imperialistickým vykorisťovaním a v krajinách s vyvinujtejším kapitalizmom aj mocou veľkoburžoázie. Nižšie mestské vrstvy ako poloproletárske živly mestskej bedače túžia po oslobodení z chudoby, nekultúrnosti a neistoty, čo bude zajtra. Radikálne naladená maloburžoázia a s ňou spojené sociálne a politické skupiny majú záujem na uskutočnení podstatných demokratických premien a sú schopné zaútočiť na pozície buržoázie. Na určité protirečivosť záujmov a ideová neustálenosť týchto síl umožňuje niekedy reakcii využívať ich v boji proti pokrokovým živlom.
VLASTENECKÁ A DEMOKRATICKÁ INTELIGENCIA – spojená so študentstvom. Úspechy svetového socializmu, vedeckotechnický a kultúrny rozkvet v socialistických krajinách vplývajú veľmi silne na tie vrstvy inteligencie, ktoré majú k ľudovým masám najbližšie.
Do hnutia môže vstúpiť aj NÁRODNÁ BURŽOÁZIA – tie jej skupiny, ktoré sú protiimperialistické a sú schopné podporovať sociálno-ekonomické premeny.

VYTVORENIE JEDNOTNÉHO DEMOKRATICKÉHO FRONTU NEVEDIE K ZASTAVENIU TRIEDNEHO BOJA. ROZLIČNÉ TRIEDY OBHAJUJÚ SPOLU S CELONÁRODNÝMI ZÁUJMAMI AJ SVOJE ZÁUJMY. POMER TRIEDNYCH SÍL SA V PRIEBEHU BOJA MENÍ. KONFLIKT S IMPERIALIZMOM A S NÍM SPOJENOU MIESTNOU REAKCIOU OSTÁVA HLAVNÝM PROTIREČENÍM!!!!

EKONOMICKOU ZÁKLADŇOU NÁRODNOEKONOMICKÉHO ŠTÁTU JE ŠTÁTNY SEKTOR V NÁRODNOM HOSPODÁRSTVE A DEMOKRATICKÉ DRUŽSTEVNÍCTVO V MESTE A NA DEDINE. JEHO SOCIÁLNOU ZÁKLADŇOU JE ŠIROKÁ KOALICIA, KTORÚ TVORÍ ROBOTNÍCKA TRIEDA, ROĽNÍCTVO, MESTSKÁ MALOBURŽOÁZIA, DEMOKRATICKÁ INTELIGENCIA a V MNOHÝCH KRAJINÁCH AJ PROTIIMPERIALISTICKÉ VRSTVY NÁRODNEJ BURŽOÁZIE. JEHO POLITICKOU ZÁKLADŇOU JE JEDNOTNÝ PROTIIMPERIALISTICKÝ FRONT, BLOK VŠETKÝCH VLASTENECKÝCH SÍL.

Smrť komunistu – zomrel súdruh Štefan Kalina

17951662_10208591122646877_4351608275139501705_nNečakane zomrel úžasný človek, bývalý Československý diplomat, protifašistický bojovník, hovorca Charta proti fašizmu, nacizmu a vojne, maliar, mierový aktivista, súdruh Mgr. Stefan Kalina. Veľmi ma mrzí, že som so súdruhom nestihol počas pozemského bytia stráviť viac rozhovorov. Stretávali sme sa spolu na protestoch proti vojenskej zločineckej organizácii NATO a podarilo sa mi nájsť jednu fotku, kde sme obaja práve na tejto akcii. Súdruh Štefan, česť statočnej práci a boju za mier, v ktorom budeme pokračovať. Ako kresťanský komunista verím v nesmrteľnosť duše a verím aj v to, že dobrých a úprimných ľudí čaká po fyzickej smrti odmena. Boj pokračuje! No pasaran!
Posledná rozlúčka so Štefanom je 20. apríla o 13:00 v rímskokatolíckom kostole v Tajove, rodisku takých osobností ako Jozef Murgaš a Jozef Gregor Tajovský.

Francúzska inšpirácia: Rousseau, Robespierre, St. Just a Danton

Nech vám nechýba neustále nasadenie a neuhasiteľná energia, ktorú budete musieť použiť proti príšerám univerza, ktoré konšpirujú proti vám, aby ste si potom užili pokoj a plody vašich cností požehnané ľudom.“
Maximilián Robespierre: On the Enemies of the Nation, 1784

„Kto nie je pánom sebe, je určený na to byť otrokom druhých! Táto pravda platí pre národy, i jednotlivcov.“
Maximilien Robespierre

„Zlomili sme navždy tyraniu výsad. Učinili sme koniec krivdám, ktoré po storočia pokorovali náš ľud,zrušili sme monopol bohatstva a rodu na všetkých významných úradoch v štáte, v cirkvi a v armáde. Na každý pramienok a prítok tohoto skvelého organizmu, Francúzskeho štátu a prehlásili sme toho najúbohejšieho za rovno tomu najväčšiemu v zemi. Vybojovali sme si slobodu a dali ju aj otrokom. A odkazujeme svetu aby prišiel a staval na nádeji, ktorú sme my zrodili. To je viac než víťazstvo v bitke, viac než šable a delá a všetky tie útočiace armády v Európe. To je inšpirácia pre túžbu a sen všetkých ľudí na celom svete. Je to výkrik slobody, ktorý už nikdy neutíchne. Naše životy neboli premárnené v tejto službe.“
Georges Danton

„Nikdy nedovoľte aby bolo v štáte nešťastia a chudoby. Len za takú cenu budete mať skutočnú revolúciu a republiku. Kto by vám bol vďačný za nešťastie dobrých a šťastie tých, ktorí reprezentujú sily zla?“
Louis Antoine de Saint-Just

„Jakmile věřejná služba přestane býti hlavní záležitostí občanu a když slouží svou peněženkou než svou osobou, je stát již blízko své skáze. Slovo finance je slovem otroka; je neznámé v obci. V opravdu svobodném státe konají občané vše vlastníma rukama a nic penězi… Člověk sa narodil svoboden a všude je v okovech. Ten kdo se má za pána osatních, zustava větším otrokem, než oni.“
Jean-Jacques Rousseau: O společenské smlouvě

Válek

Miroslav Válek: Ráno „A dážď padal. Pokorný a nemý, poľnej tráve šliapal na vlasy. Priložil som ucho k mokrej zemi, čul som, jak sa hýbe, ako zápasí. Mokrý dážď a mokré steblá trávy, modré nebo, srdce dokorán, chladná voda padajúca z hlavy, dávny smútok stekajúci z rán. Zázračná a večná sila života.“
(geniálny básnik, komunista a minister kultúry SSR, hrdý Novomeského nasledovník

The Kinks

Neverte pravicovým liberálom

5. mája má narodeniny, nemecký filozof, ekonóm, historik, novinár, ideológ robotníckeho hnutia Karol Marx – autor najdokonalejšej ekonomickej kritiky kapitalizmu v dejinách. Cestou do Popradu čítam dejiny komunistického hnutia a uvedomujem si, ako je dôležité študovať históriu, aby človek vedel lepšie predvídať dialektiku dejín. Našiel som zaujímavú pasáž, ktorá je mimoriadne aktuálna pre dnešok, dokazuje, že kapitalizmus nefunguje a nie raz historicky zlyhal. Ten zlomový moment je Veľká hospodárska kríza – „obmedzovanie priemyselnej výroby a obchodu pripravilo 10 miliony zamestnancov o prácu. Podľa udajov Uradov práce pri Spoločnosti národov bolo v roku 1932 v priemyselných krajinách 30 miliónov plno nezamestnaných: len v USA to bolo 12 a Nemecku 7 miliónov. Neexistovalo sociálne poistenie, nezamestnaní zostali bez podpory a tam, kde podpory vyplacali boli tak nízke, že nestačili ani na existenčné minimum. Podnikatelia v snahe obstáť v konkurenčnom boji zosilnili vykorisťovanie robotníkov a intenzifikáciou práce, znížením miezd a predlženim pracovného dňa. V kolóniách a závislých krajinách bola situácia ešte horšia, stámilióny ľudí sa ocitli na pokraji smrti hladom. … Počet štrajkov v kapitalistických krajinách predstavoval 17 miliónov za dobu od roku 1928 do konca roku 1933. Najväčšie masové akcie boli v Europe a Amerike: generálny štrajk a buržoázne-demokratická revolúcia v Španielsku 1931, búrlivé demonštrácie nezamestnaných v roku 1932 v Poľsku, hladové pochody nezamestnaných vo Veľkej Británii a USA, hnutie farmárov v USA, boje železničiarov v Rumunsku . (s.189-190)
Ponaučenie: NIKDY NEVERTE PRAVICOVYM LIBERALOM, že kapitalizmus a voľný trh funguje, raz totiž tá bublina praskne
#marxism #anticapitalism #zločinykapitalizmu

Slová podpory

„Zdravím Lukáš, nepoznám Vás osobne, ale držte sa. Útočia na Vás, lebo ste sa nebáli ukázať svoju individualitu a úprimne hľadať pravdu, resp. ísť si svojou cestou a nie tou, ktorú nám systém chce nalinkovať pomocou školského systému, médií a pochybných vzorov. Ja som rada, že ešte existujú ľudia ako Vy, dáva mi to nádej v ľudstvo. Ak chceme byť úprimní, musíme sa pripraviť na to, že zaslepení ľudia budú na nás pluť. V dnešnej spoločnosti je to prosto tak. Prajem pevné nervy. Robte nadalej to, čo cítite, že je správne.“

Antikapitalizmus a socializmus v Starom zákone:

„Ak požičiaš peniaze niekomu z môjho ľudu, chudobnému, ktorý je pri tebe, nechovaj sa k nemu ako úžerník, nerátaj mu úroky.“ Exodus 22:24

„Ak tvoj brat schudobnie a nevládze sa udržať pri tebe, ty mu vypomôž; nech nežije pri tebe ako cudzinec a usadník. Neber od neho úroky ani príplatok, ale boj sa svojho Boha, aby tvoj brat mohol žiť pri tebe. Svoje peniaze MU nedávaj na úroky,ani svoj pokrm za príplatok.“ Leviticus 25:35-7

„Neber od svojho brata úrok od peňazí, ani úrok od potravy, ani úrok od nejakej veci, čo sa požičiava.“ Deuteronomium 23:20

Rozlúčka s priateľom

Ujko Kráľovič odišli na onen svet. Pohreb mali v krásny slnečný deň a veru veľa ľudí sa prišlo rozlúčiť. Boli to dobrý človek, rád si zaspievali a zahrali dobrú muzičku. Celý život sa živili poctivou prácou v poľnohospodárstve a nikdy ich neopúšťala radosť zo života.
V takýchto chvíľach, keď odchádzajú ľudia, ktorých máme radi, si človek uvedomuje svoju pominuteľnosť, márnosť všetkých pozemských problémov, vrátane tých existenčných. Ako som tak kráčal pohrebným sprievodom, uvedomil som si opäť a znova, že jediné čo je skutočne dôležité je to, čo tu po nás zostane, ako sa zapíšeme do ľudských sŕdc, aký odkaz zanecháme pre živých. Ako povedal klasik Novomeský –
smrť je len nenávratno, iba zabudnutie je koniec života. A ujko Kráľovič budú navždy žiť v mojich spomienkach, keď sme aj s bratom pri poháriku vínka pospomínali staré dobré časy, zaspievali si ľudovečky a robili svet ľudskejším. Nepoznal som človeka, ktorý mal aj vo svojom vysokom veku takú neuveriteľnú chuť žiť. Naše duše sú nesmrteľné a preto verím, že aj teraz sa ujko Kráľovič kdesi raduje a spieva tak, ako počas celého svojho šťastného života, ktorý prežili verne pri svojej milej žene a rodine.

Úcta k starším

Staršia generácia má v sebe posledné zbytky človečiny, ľudskosti, zdravého sedliackeho rozumu a predovšetkým aspoň elementárnej výchovy, etiky a morálky. Jeden z mojich najväčších strachov je, že sa raz ocitnem vo svete bez týchto ľudí, vdaka ktorým viem, že svet v ktorom žijeme je chorý a šialený. Vedia to predovšetkým preto, lebo si väčšina z nich pamätá svet, ktorý bol iný, zdravší, solidárnejší, ľudskejší. Bojím sa, že táto generácia raz odíde na večnosť a nechá nás, posledných idealistov na pospas, pretechnologizovanej, karieristickej, nihilistickej a egoistickej generácii, ktorá podupe aj posledné ľudské čo je v nás. Bojím sa, že raz pôjdem po ulici a nebude už tých, ktorí by sa ma zastali a povedali ved ten chlapec má pravdu, my sme to zažili. Hodnota človeka je dnes v podobe počtu lajkov, nie o charaktere. Naozaj sa úprimne obávam sveta, v ktorom budú spoločnosť riadiť moji rovesníci. Samozrejme toto všetko čo píšem platí o tých starších ľudoch, ktorí neprebrali móresy dnešnej liberálnej amerikanizovanej mládeže. Možno je to tým, že som strávil príliš veľa času v Bratislave, že som začal o mladých pochybovať, no chcem veriť, že existujú ešte regióny, kde sú ľudia vychovávaní v duchu starej školy. Snád poslední ľudia nevymrú, stihnu vychovať nástupcov a zachráni sa aspoň niečo zo sveta pred rokom 1989…

Rostas, cenzúra, Husák, Štúrovci

„Keby človek stratil vieru v silu myšlienky a dôveru v poznanie, ako by žil a načo?“ Ľudovít Štúr

Obávam sa, že doba temna o ktorej hovoril Juraj Janošovský na nedávnej konferencii už prišla. Atmosféra strachu z perzekúcie za názor stúpa, čoho dôkazom je aj zastrašovanie, blokovanie, trestné oznámenia, inkvizičné komisie transatlantických fanatikov, selektívny prístup k dejinám (oficiálna neoliberálna ideologická línia sa napríklad odvoláva na antifašistický odkaz SNP, no zároveň ignoruje, že jeho organizátormi boli predovšetkým komunisti, ktorí po roku 1945 – a to podčiarkujem – znárodňovali spolu s demokratmi). Budeme mať zakázané baviť sa o dejinách, zakázané citovať štúrovcov, bernolákovcov, socialistov? Čo vlastne oficiálnej histórii vyhovuje, čo zostane v zoškrtaných učebniciach dejepisu? Kam zájde nová neoliberálna totalita? Dneska zakážu Vajanského, Štúra, Hurbana, zajtra Husáka, Válka, Mináča, Novomeského, Sládkoviča, Šafárika, Hollého, Kollára a pozajtra scenzurujú hymnu? Ak je zakázané hovoriť o Štúrovi, čo bude povolené? Už iba „kultúra“ macdonaldu na večné časy? Mali by sme jasne všetci povedať, že sme proti novodobej cenzúre. Pýtam sa – komu vyhovuje hlúpy a konzumný ľud? Na to odpovedá Novomeský reagujúci na Štúrov citát o všeobecnej vzdelanosti pre všetky vrstvy: „Nerozumeli ste azda doslovne storočnej slovenčine Štúrovej? Táto najjasnejšia hlava, hovorí v podstate toto: Najlepšie sa zdiera a vykorisťuje ľud nevedomý a zaostalý.“

Gustáv Husák o Ľudovítovi Štúrovi a Štúrovcoch:
„Keď skúmame dejiny, nachádzame v nich dosť mien, pri ktorých iba titul a hodnosť čosi hovorí; za leskom titulu je však prázdnota. Sú to čierny pasažieri histórie. A nájdeme i iné postavy, hoc aj bez štátnych titulov a hodnosti, v ktorých akoby sa stelesnila problematika doby, ktoré sú symbolmi potrieb, bojov a ilúzií svoje spoločnosti, sú míľnikmi na vývinovej ceste svojho národa. Takouto svetovou postavou v slovenskej histórii je Ľudovít Štúr. ..Vybral si cestu tŕnistú, lebo si uvedomuje svoju povinnosť voči spoločnosti, voči dejinám. Štúr pochopil vývinovú tendenciu modernej doby a že sa jednoznačne postavil na stranu „utisnutých a odhodených“ ľudových vrstiev i národov. Za ich slobodu a lepší život formujú štúrovci prvý dobe zodpovedajúci politický a národný program Slovákov, stmeľujú a zjednocujú uvedomelé sily v národe, organizujú politický i ozbrojený zápas za revolučné požiadavky ľudu a národa, vyvolávajú prvý krát v našich dejinách uvedomelý masový revolučný pohyb. … Z poznania zúfalej situácie ľudových más, z túžby zmeniť ju vytvára skupina štúrovskej inteligencie, nezaťažená rodovými či majetnými výsadami, revolučno-demokratický program odstránenia feudalizmu a zrušenia poddanstva. … Mnoho súdov bolo vyslovené o týchto udalostiach, od súčasníkov i v neskorších rokoch, z pozícií jednotlivých národov i zo širších hľadísk európskej revolúcie. Niektoré novinárske poznámky Marxa a Engelsa, písané v priebehu udalostí bez možnosti bližšieho poznania a analyzovania špecifických podmienok a situácie revolúcie v Rakúsku a Uhorsku, boli neskôr kanonizované ako posledný súd histórie. …. V súhrnom pohľade je úloha Štúra a jeho spolubojovníkov v našej národnej histórii vysoko pozitívna a obdivuhodná. Objektivizovali a predstavovali potreby a požiadavky ľudových más, bojovali za ne. Tvoria základný článok vývinovej reťaze našej novodobej histórie.“

Práve mi písal Tibor Eliot Rostas. Je opäť zablokovaný na sociálnej sieti, tento krát na 30 dní za obhajobu Ľudovíta Štúra, ktorého som zhodou okolností zrovna dnes citoval. Šírte túto informáciu aby sa všetci dozvedeli o dôkaze, že žijeme v neslobodnej a chorej totalite na spôsob Huxleyho Brave New World. Rostas nie je prvý ani posledný. V minulosti Facebook zablokoval napr, Martina Daňa či Peter Nišponský a mnohých dalších ľudí, predovšetkým zameraným proti transatlantickej totalite, ktorá je roztočená na plné obrátky. Nenechajme sa vystrašiť. Na záver citát samotného Štúra: „Kto si nevyvolil znášať príkoria na obranu spravodlivosti, ten nepoznal jej svätosť.“

„My chytili sme sa do služby ducha, a preto prejsť musíme cestu života tŕnistú. … „Kto si nevyvolil znášať príkoria na obranu spravodlivosti, ten nepoznal jej svätosť“
Ľudovít Štúr“

Ekofilozof Josef Šmajs: „…evoluce globální kultury musí být slepá, že ji v jejím celku nikdo znát a řídit nemůže, ale že zájem na její nynější orientaci mají hlavně velké korporace a banky, hlavní média, některé dílčí vědy a bohužel i konzervativní vzdělávací systém. Ještě v této souvislosti řeknu, že podle mého názoru není nejhlubší podstatou dnešní krize kapitalismus, ale skryté predátorské duchovní nastavení kultury. Sociálně politické formy společenského života jsou totiž podmíněny dosaženou úrovní vývoje předmětné složky kulturního systému. Proto dnešní korporátní kapitalismus je sice adekvátní, ale patrně poslední formou krajně predátorsky rozvinuté symbiózy redukcionistické přírodní vědy s kapitálem.“

„Spálil som všetku svoju korešpondenciu so svojimi ruskými priateľmi, ktovie, kto sem príde a začne mi prekutávať byt. Teraz si človek nie je istým ani svojim životom. … Nik o mne o nás, ale ani tam v Rusku nemôže pochybovať, že pevne očakávam a verím vo víťazstvo Rusov.“
Svetozár Hurban-Vajanský v liste zdokomentovanom T. Winklerom

„Vajanský nám dokonale osvetlil zákulisie a život desaťtisícovej vrstvy, Kukučín nám v svojom diele priniesol kus sedliackeho života, ale zblížiť tieto dva paradoxné životy – nezišlo na um nikomu. Každé toto dielo predstavuje samostatný celok. Tu prichádza Urbanovič s novým románom, v ktorom už zbližuje tieto kontrasty.“
Ladislav Novomeský

Príčiny vzniku marxizmu

V poslednom čase som sa zahĺbil do štúdia marxistickej literatúry, tak sa podelím o niekoľké zaujímavosti, o ktorých som sa dočítal. Medzi vôbec prvé akcie vzbury proti režimu v časoch predmonopolného kapitalizmu patrilo prvé povstanie pracujúcich v Lyone roku 1832, tkáči hodvábia žiadali zvýšenie sadzieb pretože im obchodníci dvojnásobne znížili mzdy, štrajk prerástol v povstanie pod heslom „Pracovať a žiť alebo v boji zomrieť!“ Povstanie bolo vojenským zložkami potlačené. Vo Veľkej Británii bolo v 18. storočí zlikvodané drobné vlastníctvo pôdy čím boli prakticky pripravení ľudia o spôsob obživy a tak hľadali novú prácu ako robotníci v mestách, špeciálne v továrňach a závodoch priemyselných centier – vznik proletariátu. Engels popísal situáciu v knihe Postavenie pracujúcej triedy v Anglicku – pracovný deň trval 16 až 18 hodín, mzdy nepatrné, neexistovala ochrana práce, pracovali taktiež deti a situácia sa ďalej zhoršovala. V tomto období vzniká hnutie „luddistov“, ktorí zo zúfalstva a pretože nechápali podstatu kapitalistického vykorisťovania, rozbíjali stroje – vláda im udeľovala trest smrti. Súčasťou boja pracujúcich v Británii bol aj úspešný boj za zrušenie obilných zákonov, ktoré chránili vysoké ceny obilia a zaisťovali landlordom vysoké príjmy. Neskôr vzniká v roku 1838 združenie londýnskych robotníkov požadujúce všeobecné volebné právo – petíciu podpísalo 1,28 milióna ľudí a parlament ju zamietol, nasledovala vzbura, ktorá bola po dvoch dňoch potlačená. V Nemecku vzniká v roku 1834 Zväz psancov (neskôr Zväz spravodlivých )vandrovných tovarišov ako reakcia na zhoršujúce sa pracovné podmienky remeselných tovarišov. Vôbec prvým vystúpením pracujúcich povstanie tkáčov v Slezku – robotníci kapitalistických manufaktúr boli drsne vykorisťovaní zamestnávateľmi a ešte museli aj platiť daň statkárom za to, že vôbec mohli pracovať v priemysle. V roku 1844 zorganizovali povstanie pred domom manufáktúry Zwanziger. Po odmietnutí požiadaviek zdemolovali tkáči zamestnávateľov dom i tkáčovňu a povstanie rozšírili po celom Sliezsku. Podľa Marxa išlo o „uvedomienie si existencie proletariátu.“ (zdroj Mezinárodní komunistické, dělnícké a národne osvobozenecké hnutí (60.-80. léta 18. století – 1973, Moskva,1974)

Na záver

Každý deň som konfrontovaný s otázkami typu: prečo to všetko robíš, aj tak nič nezmeníš, nemáš moc, prečo sa neodmlčíš, dali by ti pokoj a podobne. Ja na to vravím, že by to bolo ich víťazstvo. Mojim poslaním je šíriť pravdu, spravodlivosť a vieru v lepší možný svet. Spôsobilo mi to v živote mnoho problémov, no pre mňa niet inej cesty. Aspoň odoslať odkaz do budúcnosti a šíriť osvetu…

OLIVER STONE: Systém povedie k zániku tejto planéty a nás všetkých

04.12.2017

Článok bol zverejnený aj na DAVDVA.sk Oliver Stone, autor filmov The Untold History of the United States, Comandante, Wall Street, Nixon prehovoril, a zazneli tvrdé slová pravdy, slová o zahraničnej viac »

Videoreportáže zo 100. výročia Ruskej revolúcie na Slovensku

11.11.2017

Videoreportáž DAV DVA a OTV z podujatí pri príležitosti výročia VOSR: 12. októbra sa na pôde kongresového centra vedy SAV konala celodenná konferencie k 100. výročiu Ruskej revolúcie, známej viac »

Ako vyhrať voľby? Chce to len prachy, marketing, podporu médií, povedať čo najmenej a zvoliť čo najprázdnejšie heslo

06.11.2017

"Nakoniec vám budú vládnuť tí najneschopnejší z vás. To je trestom za neochotu podieľať sa na politike." Platón Silný team, úspešný kraj, Svieži vietor do nášho kraja, Budeme vašim hlasom, viac »

Mateusz Morawiecki

Musíme hájiť svoje národné záujmy, vyhlásil nový premiér

12.12.2017 22:31

Poľský diel podľa čerstvého premiéra výborne pasuje do európskeho puzzle, ale nesmie sa tam strkať zlým smerom alebo nasilu.

KĽDR, raketa, Kim Čong-un

Kimov režim pácha zločiny proti ľudskosti, zhodujú sa renomovaní právnici

12.12.2017 20:57

Správa právnikov je založená na výpovediach prebehlíkov a expertov.

Baník

Bane idú zatvoriť, Brusel nám to vynahradí

12.12.2017 20:00

Na Slovensku sa to týka hornej Nitry, kde sa fára hnedé uhlie a vyrába dotovaná elektrina.

putin

Putin je podľa Kremľa pravidelným čitateľom Trumpových tweetov

12.12.2017 19:14

Ruský prezident Twitter nepoužíva, k občanom sa priamo obracia zriedka. Využíva potom tradičné médiá, najmä televíziu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 94
Celková čítanosť: 259302x
Priemerná čítanosť článkov: 2759x

Autor blogu

Kategórie