Založ si blog

40 minút kraut-rocku! Čo je to kraut-rock?

YourooPhoto_2015-0-2(18-20-46)Na Slovensku sa o ňom veľa nevie, ale je dosť možné, že je len otázka času kedy sa stane módnou novinkou (nakoľko sa už pomaly dostáva aj do hipsterských kruhov). Novátorský žáner, ktorý vznikol na pôde Nemeckej radikálne ľavicovej kontrakultúry 70. rokov predurčil dejiny hudby na niekoľko desaťročí. Už v krautrocku ste mohli nájsť náznaky žánrov, ktoré sa neskôr objavili v samostatnej čistej podobe – ambient, trance, noise, industrial, New Age, synth-pop a podobne.

Skrátka žánre a subžánre, ktoré dnes počúvajú hipsteri a mnohí ani len netušia, že ich priniesla tvorivá scéna prelomu dvoch najzásadnejších a najpolitickejších dekád v dejinách populárnej hudby: 60. a 70. roky. Vtedy však išlo aj o prejav vzdoru mladých proti generácii svojich rodičov, zodpovedných za zverstvá nemeckého nacizmu v 2. svetovej vojne. Mladá generácia nechcela mať nič spoločné s tradíciou, konzervativizmom (v tej dobe by bola súčasná masová návštevnosť .hríbových prednášok študentami v Mlynskej Doline či pravicových politikov, analytikov, ekonómov a diplomatov v KC Dunaj čosi absolútne nepredstaviteľné) a hľadala internacionálnu, novo-ľavicovú a modernistickú odpoveď nielen v politickej a filozofickej sfére, ale aj v hudobnom umení.

Rok 1968, študentské protesty, manifesty, rudý Rudi Dutschke, kniha Jednorozmerný človek Herberta Marcuseho, boj proti vojne vo Vietname a skandovanie Ho Ho Ho Či min, Sartre, existencializmus a fenomenológia, portréty Che Guevarru, sexuálna revolúcia, boj proti hroziacej Jadrovej vojne a s ním súvisiaci rozvoj environmentalizmu, genderová emancipácia, sociálne revolty, štrajky, zakladanie komún (K1, Xhol Caravan, Amon Dull), anarcho-komunistický terororizmus, Baader a Meinhoffová, happeningy, psychedelická revolúcia vedomia, filmová nová vlna, hľadanie nového duchovna ako odpoveď konzumu cez Indické náboženstvá a hlavne nesmierne farebná hudobná scéna – to všetko a mnoho, mnoho, mnoho iného spôsobilo vznik kraut-rocku – germánskeho a zároveň anti-germánskeho pokračovateľa psychedelického rocku (psychedelický rock vznikol v USA a Británii a stratil sa kdesi na vlne art-rocku a prog-rocku; jeho jediným “ideovým nástupcom aj súčasníkom” je krautrock).

Kraut-rock sa snažil o umeleckú výpoveď, ktorá mala symbolizovať nové myslenie. Repetitívnosť a oscinantnosť, tranzovosť a snaha priblížiť sa k prapôvodnej podstate hudby bola kľúčovým momentom hudobného prejavu revolúcie vedomia smerujúcej po túžbe k rovnosti, slobode v mieri a láske.


O čo ide

“Termín kraut-rock (prekl. kapustový rock, konotácia nemeckosti; Kraut-rock; kapustový rock, výstižnejšie česky skopčácký rock) označuje pomerne široké spektrum rozličných prvkov určitej hudobnej scény v čase a priestore. Vznikol ako pejoratívne označenie nemeckej hudobnej scény britskými hudobnými kritikmi začiatkom 70. rokov (priekopníkom a propagátorom kraut-rockovej hudby bol v Británii DJ, producent a kritik John Peel, toho času pracujúci v BBC). Termín je striktne viazaný na etnografickú príslušnosť hudobnej kontrakultúry k vtedajšiemu tzv. Západnému Nemecku, avšak existujú tvorcovia, ktorí spĺňajú prvky tohto žánru aj v iných, najmä germánskych krajinách.

Kraut-rock je nemeckým nástupcom psychedelického rocku (taktiež subžánru space-rock, ktorý je tiež jeho alternatívnym pomenovaním), ktorý sa v 70. rokoch transformoval do art rocku, prog-rocku, hard-rocku, glam-rocku a ďalších žánrov. Ako hudobný žáner čerpal inšpiráciu z estetiky hudobného minimalizmu, artificiálnej hudby 20. storočia (nemecká elektronická avantgarda a francúzska konkrétna hudba) a intuitívnej hudby. P. Scaruffi poukazuje na zaujímavý aspekt v komparácii s pôvodným psychedelickým rockom: „nemecká interpretácia psychedelickej hudby má málo čo do činenia s reprodukciou hudby pod efektom drog; nemeckí hudobníci sa totiž viac zamerali na analógiu medzi psychedelickými experimentmi a nemeckou elektro-avantgardou (Stockhausen); vzťah, ktorý je retrospektívne počuteľný už v americkej psychedélii, avšak predtým nebol artikulovaný.”

Práve v kraut-rockovej hudbe sa naplno prejavila recepcia hudby ako nástroj k prebudeniu (ne)vedomia a archetypov prostredníctvom vysoko meditatívnych a tranzových prvkov, asociatívnych ruchov (noise a industrial) v hudobnej tvorbe. Žáner definujú prvky ako industriálna strojovosť, psychedélia, sci-fi efekty, experimentovanie so syntetizátormi, využívanie loopov na magnetofónových páskach, noise-ruchy, elektronika (vplyv školy Stockhausena) a hlavne spájanie elementárnych a tranzových prvkov v repetitívnom zmysle nadväzujúc na oscinátne koncepty minimalizmu.

Označenie hudobného žánru kraut-rock však môže byť mätúce, pretože hudba, ktorá je v tejto práci (citovaná kniha) analyzovaná, neobsahuje nutne rockové prvky, avšak skupiny CAN, Guru Guru alebo Amon Düül ll rockové prvky využívali. Radikálne experimentálne projekty ako Eruption, Kluster, Ash Ra Tempel, Tangerine Dream alebo Popol Vuh pracovali najmä s ambientnou elektronikou, trance alebo New Age. Existuje preto upresňujúci termín, ktorý sa používa buď ako synonymum kraut-rocku, alebo ako pomenovanie nemeckej meditatívnej elektronickej hudby, ktorá sa podľa hudobného vydavateľstva Ohr založeného R. U. Kaiserom označovala ako kosmische music s asociatívnosťou využitia elektronických syntetizátorov známych zo sci-fi filmov. (FERENC, 2012, 14)

3 – kopie – kopie (2)V tomto kontexte existujú taktiež dva tvorivé prístupy, resp. školy v kraut-rocku: Berlínská škola elektronickej hudby nadväzujúca kosmische music (Tangerine Dream, Klaus Schulze a Ashra; vrcholí v polovici 70. rokov) a Düsseldorfská škola elektronickej hudby (Kraftwerk, Cluster, CAN a Neu!), ktorá využívala pravidelné rytmické loopy (s použitím drum machine a motor-beatu). Düsseldorfská škola vyvrcholila komerčným úspechom Kraftwerk.

Ďalším dôležitým prvkom je výtvarný koncept obalov nadväzujúci na popart (plechovka na obale CAN, zaťatá röntgenová päsť debutu Faust; minimalistické obaly Neu! a Kraftwerk). Vlajkovými hudobnými skupinami kraut-rocku sú všeobecne hudobné skupiny CAN, Guru Guru, Faust, Amon Düül ll, Agitation Free, Tangerine Dream, Neu!, Cluster, Popol Vuh, Kraftwerk a Ash Ra Tempel. Tieto skupiny tvorili osobnosti ako Conrad Schnitzler, Jaki Liebziet, Irmin Schmidt, Hans-Joachim Roedelius, Klaus Schulze, Werner Diermaier, Mani Neumeier, Conrad Plank, Klaus Dinger, Michael Rother a ďalší.”

Pozri bližšie v knihy PERNÝ, L. Hudobná kontrakultúra na prelome 60. a 70. rokov 20. storočia v kulturologickej perspektíve I. [Vedecká monografia]. Nitra: Katedra kulturológie, Filozofická Fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. 1. vyd. 2014. 84 s. ISBN: 978-80-558-0677-8, Dostupné online: https://books.google.sk/books?isbn=8055806772  (kniha je dostupná zadarmo na stránkach Google knihy pre šírenie osvety od samotného autora)

43

 

 

 

Šokojúca pravda o tzv. normalizácii

16.07.2017

Súčasne na DAV DVA aj osobnom blogu publikujem tento osvetový článok s reálnymi číslami o stave ČSSR v roku 1975, konkrétne Západoslovenskom kraji. Na verziu s obrázkami kliknite sem: http://davdva.sk/sokojuca-pravda-o-tzv-normalizacii-ako-sa-mali-slovaci-v-roku-1975/ viac »

Štrajk – malé víťazstvo, veľký cieľ

26.06.2017

DOBOJOVANÉ! ŠTRAJK SA SKONČIL, MZDY PORASTÚ O 14,2%! Počas celej doby štrajku som aktualizoval stránku DAV DVA a urobil všetko pre šírenie osvety v informačnej vojne. Pozrite si ako štrajk viac »

Podpora štrajkujúcim v nadnárodnej automobilke

21.06.2017

SLEDUJTE ONLINE REPORTÁŽ DAV DVA Každý, kto si uvedomuje v akej dobe žijeme, musí podporiť štrajk pracujúcich vo Volkswagene, pretože ako vravel Marx – proletári už nemajú čo stratiť, viac »

poľsko, protest, demonštrácia,

Valec drví poľské súdy

21.07.2017 20:00

Fabrika na zákony, ktorá podľa Bruselu čoraz viac vzďaľuje Varšavu od európskych zásad demokracie a právneho štátu, pracuje ďalej na plné obrátky.

utečenci, lampedusa

Medzi Rakúskom a Talianskom graduje napätie kvôli migrantom

21.07.2017 19:54

Medzi Talianskom a Rakúskom ďalej rastie napätie kvôli nezhodám ohľadom zvládania prílevu migrantov do Európy.

Paolo Gentiloni

Nepoučujte nás, odkázal V4 taliansky premiér Gentiloni

21.07.2017 19:43

Taliansky premiér Paolo Gentiloni odkázal krajinám V4, že jeho krajina sa nenechá poučovať a vyzval všetky krajiny Európskej únie na plnenie svojich povinností.

škola, učitelia, vyučovanie,

Platy učiteľov v septembri zrejme porastú

21.07.2017 19:00

Platy učiteľov by mohli byť od septembra vyššie o šesť percent. O riešení má v pondelok rozhodnúť vláda.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 84
Celková čítanosť: 221477x
Priemerná čítanosť článkov: 2637x

Autor blogu

Kategórie